Hyppää sisältöön

Suomalaisalus M/S Meri tukki tärkeän Kielin kanavan Saksassa – toimitusjohtaja ei osaa vielä arvioida vahinkojen laajuutta

Suomalaisalus törmäsi Saksassa, Kielin vilkkaasti liikennöidyssä kanavassa siltarakenteisiin. Turkulainen Meriaura selvittää nyt aluksensa vahinkoja, jotka syntyivät keskiviikkona aamuyöllä.

MeriAuran toimitusjohtaja Bebbe Rosin arkistokuvassa. Toimitusjohtajan mukaan MeriAura selvittää turmaa yhdessä viranomaisten kanssa. Kuva: Yle / Peter Karlberg

Kielin kanavan Saksassa tukkineen suomalaisaluksen omistaja Meriaura selvittää parhaillaan laivaturman vahinkoja.

Suomalaisalus ja sen kuljettama nostokurki törmäsivät varhain keskiviikkoaamuna Saksassa Kielin kanavan rakenteisiin ja Holtenaun siltoihin. Saksan viranomaisten mukaan liikenne Holtenaun silloilla ja kanavassa on pitänyt turman takia keskeyttää. Kielin kanava yhdistää Pohjanmeren Itämereen ja on tärkeä kulkuväylä laivoille.

Onnettomuuspaikka on Kielin kanavan Itämeren puoleisessa päässä. Kuva: Harri Vähäkangas / Yle, ©Mapcreator.io | OSM.org

Turman syytä ei turkulaisen Meriaura-yhtiön toimitusjohtaja Bebbe Rosin vielä tiedä.

– Alus oli etenemässä kanavaan, ja lasti osui siltoihin. Tämä on aiheuttanut vahinkoa sekä lastille että alukselle. Siltojen ja kanavan rakennetta tarkastellaan, onko törmäyksessä tullut niihinkin vahinkoja.

M/S Merin miehistö säilyi vahingoittumatta turmassa.

– Alusta tarkastellaan parhaillaan, jotta vahinkojen laajuus selviää. Laiva on turvallisesti laituroituna Kielin kanavaan tällä hetkellä, Rosin kertoo.

Turman syy tutkitaan Saksassa.

– Meillä ei ole tämänhetkisten tietojen perusteella syytä epäillä puutteita miehistön toiminassa tai vikaa aluksen tekniikassa. Turmahetkellä aluksessa oli luotsaus päällä, kertoo Rosin.

Molemmat sillat ovat vaurioituneet

Saksan yleisradioyhtiö NDR:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) ensimmäiset tutkimukset osoittavat, että molemmissa Holtenauerin silloissa on muodonmuutoksia sekä useita halkeamia ja repeämiä hitsaussaumoissa.

Siltojen laajemmat tutkimukset kestävät useita päiviä. Sillat pysyvät toistaiseksi liikenteeltä suljettuna. Holtenauerin siltojen kautta kulkeva B503-maantie on yksi Kielin alueen tärkeimmistä liikenteen solmukohdista.

Suomalaisaluksen törmäys pudotti kanavaan myös useita 25 tonnin painoisia betonipainoja, joita käytetään kuljetuksessa olleen nosturin vastapainoina.

M/S Meri on 105 metriä pitkä ja vajaat 19 metriä leveä monikäyttöinen erikoislastialus. STX Finlandin Turun telakalla kymmenen vuotta sitten valmistunutta laivaa voidaan käyttää esimerkiksi offshore-tuulipuisto­jen rakenteiden kuljettamiseen.

Juttua korjattu 30.11. klo 16.05. Rosinin sitaatissa luki aiemmin virheellisesti, että lasti olisi osunut laituriin. Aluksen lasti osui kanavan siltoihin. Jutun audiossa Rosin puhuu myös vahingossa laiturista.

Suosittelemme sinulle