Hyppää sisältöön

Maailmanlaajuinen kuljetuskriisi on kääntynyt vuodessa päälaelleen – merirahtien hinnat romahtivat, kun kulutus hiipuu Euroopassa

Euroopan kotitalouksia kurittava inflaatio vähentää kuluttamista niin paljon, että Aasian ja Euroopan välisten rahtien kuljetushinnat ovat romahtaneet ja varustamot karsivat jo vuoroja.

Kuva: Esa Syväkuru / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle
Jari Tanskanen

Tänä jouluna myytäviä tavaroita purettiin konteista varastoon jo varhain kesällä. Keskusliikkeiden muistissa oli hyvin vuoden takainen painajainen, jolloin kesäsesonkiin tarkoitetut kontit saapuivat Suomeen vasta syksyllä. Varautuminen oli turhaa, sillä rahti liikkuu nyt nopeasti.

Maailmanlaajuinen kuljetuskriisi on kääntynyt vuodessa päälaelleen.

Kun viime vuonna tuskailtiin korkeita kuljetushintoja, konttipulaa ja hitaita toimituksia, nyt kuljetusketjut ovat nopeutuneet, kontteja löytyy ja Aasian ja Euroopan välisten merirahtien kuljetushinnat ovat suorastaan romahtaneet.

– Vuosi 2021 oli merirahdin kuljetuksessa kaikkien aikojen ennätysvuosi, nyt palataan lähemmäs koronaa edeltävää aikaa. Muutos on ollut käsittämättömän raju, sanoo kansainvälisen logistiikkajätti Kuehne+Nagelin Suomen toimitusjohtaja Hanna Korvenpää.

Kalleimmillaan yhden 40 jalan kontin kuljettaminen Aasiasta Eurooppaan maksoi lokakuussa 2021 hieman yli 10 000 Yhdysvaltain dollaria. Marraskuun 2022 lopussa varustamot kuljettivat vastaavanlaisen kontin 2 400 dollarilla. Hinta lähestyy koronapandemiaa edeltäneitä kuljetushintoja.

Rahtihintojen jyrkkä lasku voi jopa hieman hillitä inflaatiota.

– Kun kulutus on hidastunut niin se tarkoittaa, että tavaraa on kaupoilla varastoissa ja heidän ei tarvitse sitä kaukoidästä tilata, sanoo Korvenpää.

SOK:n käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen sanoo, ettei kuljetushintojen lasku välttämättä näy tuotteiden hinnoissa. Vahvistunut dollari nostaa nimittäin tuotteiden hintoja. Kuva: Sampo Saikkonen / Yle

Tavarakauppa alkoi hidastua Euroopassa heti Ukrainan sodan alettua, kun kotitaloudet joutuivat tuskailemaan, miten rahat riittävät kallistuvan energialaskun maksamiseen.

– Ukrainan kriisi ja kasvava inflaatio tulevat vaikuttamaan kysyntään ja joulun viettoon, sanoo SOK:n käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.

S-ryhmän tekemän selvityksen mukaan jopa puolet asiakkaista kiinnittää jouluhankinnoissa enemmän huomiota hintaan ja kolmasosa kertoo myös tinkivänsä ostoksista.

Viinikaisen mukaan ongelmana on myös, että nyt kysytään erilaisia tuotteita kuin koronapandemian ollessa pahimmillaan, ja monella jälleenmyyjällä on ylivarastoa.

Kysyntä hiipuu ensi kesään asti

Maailmankaupan myllerryksestä kertoo se, että Kiinan vienti ja tuonti laskivat lokakuussa ensimmäisen kerran sitten toukokuun 2020. Suurin syy tähän oli Kiinan omasta koronasulusta johtuva tuotannon vähentyminen, mutta myös kysynnän hiipuminen maailmalla.

Kysynnän hiipuminen näkyy myös Aasian ja Euroopan väliä kulkevien valtavien konttialusten määrässä. Varustamot peruvat lähtöjä, koska kuljetettavaa ei ole tarpeeksi.

Kauppavirtojen laskuvauhti on ollut yksi jyrkimmistä sitten vuoden 2009 maailmanlaajuisen finanssikriisin jälkeen.

Eurooppaan tuotiin tavaraa sekä syyskuussa että lokakuussa noin 2,4 miljoonaa TEU-yksikköä. Yksi TEU vastaa yhtä 20 jalan konttia. Kuljetettu määrä on alhaisin sitten helmikuun 2020, jolloin koronapandemian takia koteihin sulkeutuneet ihmiset alkoivat tilata tavaroita.

Kuehne+Nagelin Suomen toimitusjohtaja Hanna Korvenpää arvioi, että kauppavirtojen laskuvauhti tuskin enää jatkaa pitkään jyrkkää laskua. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Kysyntä tuskin elpyy talven aikana.

Euroopan talouden yhtenä indikaattorina pidetty teollisuuden ja palveluiden ostopäällikköindeksi on pysytellyt syksyllä sitkeästi kriittisenä pisteenä pidettävän viidenkymmenen alapuolella. Näin heikot lukemat viittaavat talouskasvun taittumiseen.

Indeksi perustuu kuukausittain yksityisen sektorin yritysten ostopäälliköille tehtäviin kyselyihin.

– Talvesta on tulossa alalla kylmä ja julma. Mutta kevään myötä, kun energian hinta laskee ja tarve pienenee, alkaa maailman talous elpymään ja sitä kautta myös kulutuskysyntä alkaa elpyä, pohtii Kuehne+Nagelin Suomen toimitusjohtaja Hanna Korvenpää.

Korvenpään mukaan varastojen inventaariotasot ovat globaalisti lähteneet hienoiseen laskuun, USA:n inflaatio on asiantuntijoiden mukaan taittumassa ja merkkejä Kiinan koronatoimien keventämisestä on myös ilmassa.

Myös keskusliikkeissä mietitään nyt tarkkaan, miten paljon ensi kesän sesonkiin kannattaa tilata tavaraa.

– Tulevien sesonkien ostomäärät sopeutetaan nykyiseen varastoon ja ennustettuun kysyntään. Ennustaminen tuntuu nyt erityisen vaikealta, huokaa SOK:n käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.

Aiheesta voi keskustella 8.12. klo 23.00 asti

Suosittelemme sinulle