Hyppää sisältöön

Jo 39 nuorta on kuollut liikenteessä tänä vuonna – parikymppiset savonlinnalaisveljekset kertovat, kuinka he välttelevät riskejä

Tämä vuosi on ollut synkkä nuorten kuolonkolareissa. Esimerkiksi Savonlinnassa on lyhyen ajan sisään tapahtunut kaksi nuorten kuolonkolaria, joissa on kuollut yhteensä viisi nuorta.

Nuorille autoilu on tapa nähdä kavereita ja hengailla yhdessä. Savonlinnalaiset Kaksosen veljekset pohtivat keinoja säästyä kuolonkolareilta.
Kati Rantala

Liikenneturvan ennakkotiedoista ilmenee, että tänä vuonna tieliikenteessä kuolleita 17–24-vuotiaita nuoria on tähän mennessä jo 39.

Liikenneturvan mukaan nuorten kuljettajien kuolemanriski tieliikenteessä on kaksinkertainen koko väestöön verrattuna. Viimeksi Loimaalla kuoli liikenneonnettomuudessa kaksi nuorta aikuista noin viikko sitten.

Tieliikenteessä kuolleiden 17–24-vuotiaiden nuorten määrä on korkeammalla kuin viiteen vuoteen. Kuva: Virpi Koljonen / Yle

Savonlinnassa vuosi on ollut murheellinen: lyhyen ajan sisään on tapahtunut kaksi nuorten kuolonkolaria, joissa on kuollut yhteensä viisi nuorta.

Savonlinnalaisella Niklas Kaksosella, 20, on yksinkertainen niksi kuolonkolarien välttämiseksi.

– Ei pitäisi ajaa holtittomasti, varsinkin kun on kaverit kyydissä.

Itä-Suomen poliisin ylikonstaapeli Pekka Lötjönen on havainnut nuorten asenteiden muuttuneen liikenteessä.

– Piittaamattomuus liikennesääntöjä kohtaan on lisääntynyt, ja nuoret kokeilevat rajoja monella tavalla.

Lötjönen kertoo myös somen liittyvän rajojen kokeiluun yhä enemmän.

– Siellä jaetaan omia ajamisvideoita ja hurjastelukuvia. Esimerkkejä tulee somesta.

Nuorten kuolonkolareissa usein ylinopeutta

Nuorten kuolonkolareihin on usein syynä huomattava ylinopeus. Pekka Lötjönen kertoo sen liittyneen myös Savonlinnan kuolonkolareihin.

Savonlinnan kolareissa kuoli marraskuun alussa kaksi nuorta ja heinäkuun lopussa kolme. Vuosi sitten marraskuussa nuorten kolarissa toinen autoista katkesi kahtia, mutta kuolonuhreilta vältyttiin. Kuva: Virpi Koljonen / Yle

Liikenteessä myös matkustajat voivat vaikuttaa kuljettajan raskaaseen kaasujalkaan.

– Kyydissä olijat ja muut autoilijat luovat painetta kuljettajalle ja saattaa syntyä kilpailutilanteita, Lötjönen sanoo.

Savonlinnassa turma-autojen kyydissä oli kuljettajan lisäksi myös toisia nuoria.

Sosiaalisen paineen alla toimiminen ei ole aina helppoa. On uskallettava sanoa rohkeasti ei.

– Ryhmäpaineen alla pitää vaan olla tarpeeksi itsekäs ja jääräpäinen sanoakseen ei, Justus Kaksonen, 21, sanoo.

Justus ja Niklas Kaksonen kertoivat mietteensä nuorten kaahailusta.

Kaahailu johtuu näyttämisen halusta

Justus Kaksonen pohtii, mitä hurjastelevien nuorten päässä oikein liikkuu. Hänen mielestään kaahailu johtuu kilpailuvietistä.

– Kaverin kanssa aletaan kilpailla kummalla on tehokkaampi auto ja kumpi pääsee kovempaa.

Tehokkaiksi tuunatuilla autoilla myös ylpeillään.

– Onhan se hienoa, että on paljon hevosvoimia, autosta lähtee kova meteli ja se kulkee kovaa, mutta hurjastelu pitäisi jättää radalle.

Niklas Kaksosen mielestä vauhdin hurmasta saa adrenaliinia.

– Nuorempana ajatellaan, että voi tehdä ihan mitä vaan ja ollaan oman elämänsä räikkösiä.

Ihmisen aivot kehittyvät 25 ikävuoteen saakka. Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen Onnettomuustietoinstituutista sanoo, että nuorien kuljettajien aivojen ja erityisesti etuotsalohkojen alueen kehittyminen on vielä kesken.

– Alue vastaa toiminnan ohjauksesta, johon liittyy hyvin vahvasti tarkkaavuus, motivaatio ja sitä kautta myös riskinotto.

Kaksosen veljesten mielestä sosiaalisen paineen alla on uskallettava sanoa ei.

Miten kaahailua voisi kitkeä?

Yli 20-vuotisen poliisiuransa aikana Pekka Lötjönen sanoo huomanneensa, että yleensä nuoret muistavat ikätoveriensa kuolonkolarit viikon tai kahden ajan.

Hän kertoo, että tälläkään kertaa useammatkaan kuolonkolarit eivät ole hillinneet kaikkien kaasujalkaa, vaan Savonlinnassa on mitattu kovia nopeuksia kaupunkialueella.

– Ihmetyttää, että eivätkö nämä vakavat onnettomuudet enempää herätä nuoria ajattelemaan omaa ajokäytöstään.

Poliisin vinkit sosiaalisen paineen alla toimimiseen autossa.

Savonlinnan kaupunki on perustanut liikenneturvallisuutta edistävän ryhmän, jossa on mukana edustajat Liikenneturvasta, poliisista, ammattiopistolta ja yläasteilta sekä kaupungin nuorisotyöstä ja moniammatillisesta Ankkuri-tiimistä.

Myös vastikään aloittanut uusi nuorisovaltuusto pohtii keinoja nuorten liikenneturvallisuuden kohentamiseksi.

Itä-Suomen poliisiin ylikonstaapeli Pekka Lötjönen sanoo asennekasvatuksen, koulutuksen, valistamisen ja poliisivalvonnan olevan keinoja puuttua kaahailuun. Hän peräänkuuluttaa myös vanhempien vastuuta jälkikasvustaan.

– Toivoisin vanhempien olevan kiinnostuneita nuorten autoilukäyttäytymisestä ja kyselevän omilta lapsiltaan vapaa-ajan touhuista.

Lotta Silvennoisen vetämä Savonlinnan nuorisovaltuusto pohtii keinoja nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi 7. joulukuuta. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Ajokorttilaki uudistumassa

Ajokorttilakiin kaavaillaan uudistusta, joka mahdollistaisi 17-vuotiaille rajoitetun ajo-oikeuden huoltajan suostumuksella. Hallituksen esitys (siirryt toiseen palveluun) ajokorttilain muuttamiseksi annettiin toukokuussa, mutta kiistelty lakiesitys 17-vuotiaiden ajokortista on vaatinut aikalisän. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta valmistelee yhä mietintöä.

Ajokorttilain muutos poistaisi ikäpoikkeusluvat, mutta rajoittaisi 17-vuotiaan autoilua niin, että hän ei saisi ottaa kyytiin kuin yhden matkustajan eikä yöllä saisi ajaa ollenkaan. Poliisi ja Liikenneturva vastustavat alaikäisen kortinsaannin helpottamista.

– Poliisi kokee valvonnan haasteellisena, jos siihen tehdään aikarajoituksia ja montako saa olla kyydissä, Pekka Lötjönen sanoo.

Lötjönen lisää, että poliisi ei vastusta ikäpoikkeusluvalla saatuja ajo-oikeuksia, mutta ajokortin saamiseen 17-vuotiaana pitää olla tiukat kriteerit. Myös Justus ja Niklas Kaksonen ovat tiukempien kriteerien kannalla.

– Elämänkokemus vaikuttaa paljon ajokäyttäytymiseen. Täysi-ikäisyyden kynnyksellä vuosi on pitkä aika, Pekka Lötjönen sanoo.

Parikymppiselle Justus Kaksoselle kertyy kolmisenkymmentä tuhatta ajokilometriä vuodessa. Hän käy autolla pyörimässä keskustassa lähes päivittäin.

– Auto on tapa, jolla nähdä kavereita ja tulla juttelemaan ja pitämään hauskaa.

Savonlinnan nuorisovaltuuston puheenjohtaja Lotta Silvennoinen oli jututettavana Ylen aamussa 5. joulukuuta.

Juttuun lisätty 5.12.2022 klo 11:35 Savonlinnan nuorisovaltuuston puheenjohtajan Lotta Silvennoisen kuva ja video Ylen aamun suorasta lähetyksestä.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 6.12. kello 23:een saakka.

Aiheesta enemmän:

Kaksi parikymppistä savonlinnalaista kuoli kolarissa tiistai-iltana – kuljettaja ajoi reipasta ylinopeutta

Kymmenet nuoret kokoontuivat suremaan Savonlinnan kuolonkolarin uhreja: ”Paljon tuttua ja turvallista on särkynyt”

Kolme kuoli kolarissa Savonlinnassa – poliisi: Mitä ilmeisemmin tilannenopeus oli suuri

Ajokorttilain uudistus kieltäisi yöajot ja useat kyytiläiset, mutta helpottaisi kortin saamista 17-vuotiaana – näin nuoret kuskit kommentoivat

Nuorten aikuisten tieturmat ovat lisääntyneet tänä vuonna

Suosittelemme sinulle