Hyppää sisältöön

Yli tuhat kuljettajaa päivässä rikkoo Lönnrotinkadun nastarengaskieltoa – Dennis Pasterstein: ”Tämä ei nyt oikein näytä toimivan”

Viranomaiset seuraavat nastarenkaiden käyttöä kadulla kolmivuotisen kokeilun aikana.

Uuden tieliikennelain mukana tuli myös uusi liikennemerkki, joka kieltää nastarenkailla ajon. Kuva: Ulla Malminen / Yle

Suuri osa Lönnrotinkadun läpi ajaneista kuljettajista ei ole noudattanut kadulla olevaa nastarengaskieltoa, kertoo Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein Twitterissä.

– Tämä ei nyt oikein näytä toimivan. Osa varmasti asioi kiinteistöillä, mutta silti jää yli tuhat kuskia arkipäivässä, jolle pitäisi määrätä sadan euron liikennevirhemaksu, Pasterstein kirjoittaa.

Pasterstein on uudelleentwiitannut nastarenkaiden käyttöä Suomessa seuraavan viestintäkonsultti Jouko Lahden kuvan, jonka mukaan hieman alle puolella Lönnrotinkadun läpi ajaneista autoista on allaan nastarenkaat.

Läpiajokielto nastarenkailla varustetuilla autoilla otettiin käyttöön Lönnrotinkadulla syyskuun lopussa, ja kokeilu kestää vuoteen 2025 asti. Helsingin poliisi määräsi marraskuun lopussa ensimmäisen liikennevirhemaksun kiellon noudattamatta jättämisestä.

Kokeilun tavoitteena on selvittää nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Kadun kiinteistöille on mahdollista ajaa kokeilun aikana nastarenkaillakin.

Vaihtoehtoinen, noin 300 metriä pidempi reitti Ruoholahteen kulkee Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun kautta. Vaihtoehtoinen reitti Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin vaihtoehtoisena kulkee Bulevardin kautta, jolloin matka pitenee noin 200 metriä.

Nastarenkaita saa vuonna 2020 uusitun tieliikennelain mukaan käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää sitä edellyttää.

Ajo nastarenkailla on kielletty Lönnrotinkadulla noin 900 metrin matkalta. Kuva: Roni Rekomaa

Suosittelemme sinulle