Hyppää sisältöön

Lentoyhtiöitä edustava IATA: Venäjän ylilentokielto purettava, kun Kiina alkaa avautua matkailulle

Eurooppalaiset lentoyhtiöt joutuvat pakotteiden takia epäreiluun kilpailuasemaan, IATA:n pääjohtaja Willie Walsh sanoo.

Venäjän ilmatilan sulku on heikentänyt Finnairin tuloskuntoa. Kuva: Tuomas Rimpiläinen / Yle
Jari Tanskanen,
Alina Mäkynen

Kansainvälisen lentoyhtiöiden etujärjestön IATA:n pääjohtaja Willie Walsh ehdottaa Venäjän ylilentokiellon purkamista, jos Kiina alkaa avautua matkailulle ensi vuonna.

Tällä hetkellä EU:n pakotteet estävät venäläisten lentoyhtiöiden lennot unionin alueella. Venäjä on vastannut EU:n pakotteisiin sulkemalla ilmatilansa eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä.

Venäjän yli kulkeva matka Euroopan ja Aasian välillä on merkittävästi lyhyempi kuin muut reitit maanosien välillä.

Eurooppalaiset lentoyhtiöt joutuvat pakotteiden takia epäreiluun kilpailuasemaan, koska kiinalaiset yhtiöt saavat edelleen lentää Eurooppaan Venäjän yli, Walsh sanoo.

– Siten Venäjää kohtaan suunnatut pakotteet vaikuttavatkin Eurooppaan, Walsh kommentoi Ylelle Sveitsin Genevessä.

Toistaiseksi lentomäärät Aasian ja Euroopan välillä ovat vähäisiä Kiinan koronasulun vuoksi. Walshin mukaan kilpailutilanne vaikeutuu, jos Kiina avautuu hiljalleen matkailulle ensi vuodesta lähtien.

Lentokielto on lisännyt päästöjä

Globaalin ilmailun näkökulmasta Venäjän ilmatilan sululla on ollut monia kielteisiä vaikutuksia Euroopan ja Aasian maille, sillä Venäjän pinta-ala on valtava.

Aiemmin esimerkiksi suorin yhteys Helsinki-Vantaalta Japaniin kulki Siperian yli, mutta nyt lennot tekevät pitkiä kiertomatkoja. Pitkät lentomatkat ovat lisänneet hiilidioksidipäästöjä ja lentoyhtiöiden talousvaikeuksia.

Sulku on heikentänyt esimerkiksi Finnairin tuloskuntoa. Yhtiö kertoi marraskuussa suunnittelevansa irtisanomisia, jotka voisivat johtaa jopa 450 henkilön irtisanomiseen.

Suosittelemme sinulle