M-Sport tiedottaa, että Ott Tänak palaa vanhaan talliinsa rallin MM-sarjassa. Fordin autoilla kilpaileva M-Sport kertoi Twitterissä, että Tänak ja M-Sport ovat tehneet ensi kautta koskevan sopimuksen.
Tänak ajoi kolme edellistä kautta Hyundailla sen jälkeen, kun voitti Toyotan ratissa vuonna 2019 maalimanmestaruuden.
Tänak tuli Toyotalle juuri M-Sportilta, jossa aloitti uransa rallin MM-sarjassa vuonna 2011. Tänak otti myös uransa ensimmäisen osakilpailuvoittonsa M-Sportilla vuonna 2016. Parhaimmillaan M-Sportilla virolainen oli kuljettajien mestaruustaistossa kolmas vuonna 2017.
– M-Sport on paikka, jossa kasvoin kuljettajaksi. Siellä kävin läpi kaikki kovatkin oppitunnit ja sain kokemusta, jotta pystyin olemaan huipputason kuljettaja MM-sarjassa. En ole enää pystynyt puolustamaan maailmanmestaruutta sen jälkeen, kun voitin sen kerran. En ole sinut itseni kanssa ennen kuin pystyn siihen uudelleen, Tänak kommentoi M-Sportin tiedotteessa.
Tänak sijoittui viime vuonna rallin MM-sarjassa toiseksi Toyotan Kalle Rovanperän jälkeen. Virolainen kritisoi kauden mittaan hyvin paljon Hyundain autoa.
Tänak ilmoitti marraskuussa Katalonian MM-rallin jälkeen, että ei enää jatka Hyundailla. Kauden päättäneen Japanin MM-rallin jälkeen Tänak kommentoi, että hänellä ei ollut vielä siinä vaiheessa sopimusta mihinkään talliin.
Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki yllättyi Tänakin sopimuksesta.
– Kuitenkin koko viime kauden kesti hänen luennointinsa, kuinka kaikki on huonoa ja Hyundai on huono. Ajattelin, että siinä oli motivaatiopulaa, eikä ralli edes kiinnosta. Niin vain motivaatiota on kuitenkin löydetty, Haapamäki sanoo.
Virolaistähti kommentoi M-Sportin tiedotteessa, että hän on keskustellut tiimin perustajan Malcolm Wilsonin kanssa ja kumpikin haluaa hakea nyt mestaruutta M-Sportille.
– Ottin ensimmäisten palautteiden jälkeen olen luottavainen, että pystymme taistelemaan maailmanmestaruudesta vuonna 2023. Ottin olo parin päivän ajan tehtaallamme on korostanut meille tasoa, joka tarvitaan mestaruuden voittamiseen, Wilson totesi tiedotteessa.
M-Sport oli uuden hybridiaikakauden alkuun hyvässä vireessä. Konkari Sébastien Loeb ajoi heti Monte Carlossa voittoon. Vahvan alun jälkeen Toyota ja Hyundai kuitenkin menivät menojaan. Haapamäki pitää mestaruustavoitetta täysin realistisena, sillä Fordilla ei ollut koko kautta ajamassa Tänakin tasoisia kuljettajia.
– Eihän Fordilla ole ollut sellaista puikkomiestä. Loeb näytti, että autolla pystyy voittamaan. Fordilla tehdään varmasti läksyjä. Auto on varmasti kilpailukykyinen, Haapamäki povaa.
Tänakin lähtö Hyundailta käynnisti myös kuljettajaruletin ensi kauden tiimeihin. Esapekka Lappi siirtyi Toyotalta Hyundaille. Lapin lisäksi Hyundailla täyden kauden ajaa Thierry Neuville. Kolmannen auton jakavat kauden aikana Dani Sordo ja viime kaudella M-Sportilla ajanut Craig Breen.
Toyotalla täyden kauden ajavat Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans. Takamoto Katsuta ja Sébastien Ogier jakavat kolmatta autoa.
M-Sport ei ole vielä julkaissut muita ensi kauden kuljettajiaan kuin Tänakin.
Haapamäen mukaan kuljettajaruletin paras puoli on, että jokaisessa kolmessa tiimissä on nyt vähintään yksi sarjan ehdottomista kärkikuskeista.
– Tämä on erittäin hyvä asia koko lajin kiinnostavuuden kannalta. Saadaan hyvää tiukkaa vääntöä. Eihän se ole koskaan yhtä kovaa, kun ollaan samoissa tiimeissä. Rovanperä, Neuville ja Tänak tulevat olemaan erittäin terävä nirkko, Haapamäki sanoo.
Päivitetty kello 15.04. Lisätty Haapamäen kommentit.