Kutsupalvelujärjestelmä Ukikyyti herättää vilkasta keskustelua Uudessakaupungissa.
Autot ovat jo lopettaneet toimintansa, mutta joukko kaupunkilaisia on sitä mieltä, että Ukikyydin pitäisi jatkua. Yksi heistä on kahden pienen lapsen äiti, Annika Heikkilä, joka tarvitsee kuljetusapua, sillä hänellä ei ole autoa.
– Olemme tarvinneet Ukikyytiä tosi paljon. Olemme käyneet tytön kanssa paljon hammaslääkärissä ja tehneet myös sairaalareissuja. Olemme käyttäneet palvelua joka kuukausi monta kertaa. Koirakin saa tulla mukaan. Se on mahtavaa, kertoo Heikkilä.
Yksi kyyti maksoi aluksi kaksi euroa. Heinäkuussa hinta nousi viiteen euroon. Yhteensä matkoja on tehty 13 000, ja käyttäjiä on noin tuhat.
Uusi puolivuotiskausi maksaisi 160 000 euroa. Jatkosta päättää Uudenkaupungin kaupunginvaltuusto maanantaina 12. joulukuuta.
”Joka paikkaan pääsee vain autolla”
Pirkko Arstila on viihtynyt Uudessakaupungissa pitkään vapaa-ajan asukkaana ja nykyään vakituisesti. Hän on yksi Ukikyydin käyttäjistä ja puolustajista.
– Tämä on kirjaimellisesti autokaupunki. Joka paikkaan pääsee vain autolla. Kaikki palvelut ovat jossakin kaukana. Ukikyyti on ollut meidän paikallisliikenteemme.
Arstila tietää, että liikenneministeriössäkin on seurattu kokeilua.
– On mielenkiintoista, että kaikkialla muualla yritetään vähentää henkilöautoilua. Täällä ei ole siitä puhettakaan. Ukikyydin lopettaminen johtaa siihen, että kaikki hankkivat auton, pohtii Arstila.
Uudenkaupungin vanhusneuvosto on kerännyt adressin Ukikyydin puolesta. Siinä on noin 600 nimeä.
Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén kertoo, että periaatteessa Ukikyydin seuraava puolivuotiskausi järjestyisi ilman kilpailutusta.
Kaupunginhallitus päätti omalta osaltaan talousarvion käsittelyn yhteydessämarraskuussa äänin 7–4 poistaa Ukikyydille varatun määrärahan.
Ukikyydin kannattajat jännittävät, mitä valtuusto päättää.