TALLINNA MyStarin kahdeksannella kannella useampi kutsuvieras päätyy hajuaistinsa kautta samaan johtopäätökseen. Uuden auton tuoksu on tuttu juttu, mutta nyt on koettu myös uuden laivan tuoksu.
Vähemmän nahkaa ja kumia kuin autoissa. Enemmän tekstiilejä, puuta ja muoveja.
Uudenkarheaa laivaa on saatu odottaa. Rauma Marine Constructionsin rakentama MyStar piti alun perin luovuttaa Tallinkille jo viime jouluna. Liikennöinti oli suunniteltu alkavaksi tämän vuoden alussa.
– Laivan valmistumista viivyttivät maailmanlaajuinen koronapandemia sekä nyt jo lähes vuoden verran kestänyt [Ukrainan] sota, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene toteaa Ylelle.
MyStarin liikennöinnin aloittaminen viivästyi syksyn aikana useamman kerran laivayhtiön ilmoittamista päivämääristä. Aluksen testimatkoilla ilmeni teknisiä ongelmia ja säätötarpeita muun muassa propulsio- ja ohjausjärjestelmässä.
Hitaampi ajo säästää polttoainetta
– Nyt emme halua kuitenkaan katsoa taakse, vaan eteenpäin, sanoo Nõgene ja lupaa MyStarin myötä enemmän matkustusmukavuutta sekä teknistä edistystä.
Laivan moottorit toimivat sekä LNG-maakaasulla että dieseliä. Alus on suunniteltu runkoa myöten sellaiseksi, että saman nopeuden saavuttamiseen tarvitaan vähemmän tehoja kuin varustamon edellisessä lippulaivassa MegaStarissa.
Laiturissa ollessaan MyStar käyttää maasähköä eli sen ei tarvitse tuottaa käyttövirtaa omilla apumoottoreillaan. Näin on kuitenkin vain öisin. Päivisin laiturissaoloaika on liian lyhyt maasähköön kytkeytymiseen.
– Uuden tekniikan ja fiksujen ratkaisujen ansiosta laivan kääntymisaika satamassa lyhenee entisestään. Tämä mahdollistaa hitaamman ajon merellä, mikä säästää polttoainetta, Tallink-konsernin pääkapteeni Tarvi-Carlos Tuulik kertoi eilen maanantaina MyStarilla vierailleelle toimittajajoukolle.
Itämeren kauneus innoitti sisustussuunnittelijoita
MyStarin sisustus on sisustusarkkitehti Vertti Kiven ja hänen toimistonsa käsialaa.
– Maailmassa on selkeä ero autolauttojen ja risteilyalusten välillä, ne ovat vähän niin kuin bussit ja taksit. MyStarilla olemme tehneet harppauksen lauttamaailmasta kohti risteilymatkustamisen elämyksellisyyttä, Kivi toteaa.
Laivan sisustuksen pääteema on hänen mukaansa Itämeri ja sen kauneus.
– Lähdimme siitä, mitä loistavaa, kaunista ja uniikkia löytyy Itämeren pinnan ylä- ja alapuolelta.
Suunnittelijat käyttivät sisustuselementteinä esimerkiksi pienistä höyhenistä otettuja lähikuvia valtavan isoiksi suurennettuina.
Enimmillään 2 800 matkustajan käyttöön on rakennettu vain 46 hyttiä. Paavo Nõgenen mukaan kyseessä on tietoinen valinta.
– Hytit on tarkoitettu enimmäkseen rekkakuskeille. Kaksi tuntia on niin lyhyt aika, että muut matkustajat eivät hyttejä pahemmin käytä, hän perustelee.
MyStar aloittaa liikennöinnin tänään tiistaina kello 13.30 lähdöllä Tallinnasta Helsinkiin.
Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 14. joulukuuta kello 23:een asti.