Viime päivinä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin päivystystoiminnan on kerrottu jopa kriisiytyneen ja potilaita on ohjattu paikoin päivystyksestä toiseen.
Päijät-Hämeen Akuutti24-päivystyksestä tilanteen kerrotaan olevan tällä hetkellä tavallisen talvikauden kaltainen.
– Talven selkä on se aika, kun infektiot jylläävät. Nyt on normaali marras-joulukuun tilanne. Infektiopotilaita on paljon, myös muita kuin covid-potilaita. Influenssa ja RS-tauti leviävät, sanoo tulosaluejohtaja Liisa Nordlund.
– Tilanne ei ole hyvä, mutta sisään tulevien potilaiden määrä on hallinnassa. Päivystys on kuitenkin lujilla.
Akuutti24:n Nordlund kertoo, ettei Päijät-Hämeessä olisi tällä hetkellä mahdollisuutta ottaa vastaan päivystyspotilaita HUSin alueelta.
– En ole nähnyt, että tätä olisi ehdotettukaan, Nordlund sanoo.
Hollolassa puolestaan sote-keskuksen avosairaanhoidon takaisinsoittopalvelu on ruuhkautunut resurssipulan takia. Päijät-Sote tiedotti asiasta tiistaina 13. joulukuuta. Tilannetta pyritään korjaamaan kaikin mahdollisin tavoin.
Tiedotteen mukaan kiireettömissä asioissa takaisinsoittoa voi joutua odottamaan useamman päivän. Päivystysasioissa voi ottaa yhteyttä myös päivystysavun numeroon 116 117.
Päijät-Soten mukaan takaisinsoittopalveluun soittaneen numero jää talteen, eikä asiakkaan tarvitse soittaa enää uudelleen.
Kela-takseihin jopa neljän tunnin jono
HUSin ongelmia on yhtenä lisätekijänä hankaloittanut Kela-taksien pitkät odotusajat. HUS Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén kertoi eilen Ylelle, että potilaat voivat joutua odottamaan jopa neljästä kuuteen tuntia Kelan korvaamaa taksikuljetusta.
Ilmiö on tuttu myös Akuutti24:ssä.
– Ongelma ei ole pelkästään päivystyksen, sillä myöskään vuodeosastoilta ei saada Kela-takseja, jolloin sieltä ei vapaudu paikkaa. Taksin odottamisessa saattaa kulua neljä tuntia, Nordlund sanoo.
Muokattu 14.12.2022 klo 12:58: lisätty tieto Hollolan sote-keskuksen takaisinsoittopalvelun ruuhkautumisesta.