Kotkan kaupunki teki viikko sitten tutkintapyynnön poliisille ravintolalautta Ocean Barista, joka upposi Kotkan Kantasatamassa alkuvuodesta. Ravintolalautta hinattiin Hovinsaaren puolelle marraskuussa.
Poliisi on kirjannut tutkintailmoitukseen nimikkeeksi ympäristön turmeleminen, mutta nimike voi vielä vaihtua.
Asia on Kaakkois-Suomen poliisilla esikäsittelyssä, eikä varsinaisia tutkintatoimenpiteitä ei ole tehty.
Rikoskomisario Christian Blomqvist Kaakkois-Suomen poliisista kuitenkin kertoo, että asia varmasti etenee lähiaikoina jollain tasolla.
Purkamisen hinta ja aikataulu selvillä
Ravintolalautan purkaminen alkaa näillä näppäimillä.
Urakoitsija löytyi Kotkasta, Kotkan Merityö oy, mutta valitusaika päätökselle päättyy perjantaina, joten sopimuksen voi allekirjoittaa aikaisintaan silloin.
– Sitten on mahdollista aloittaa purkaminen, kertoo Kotkan kaupungin maankäyttöasiantuntija Mauri Pyysalo.
Purkutyön hinta on 24 400 euroa. Kaupunki sai neljä tarjousta, joista se valitsi halvimman.
Purkaminen tapahtuu lautan nykyisellä paikalla Kotkan Hovinsaarella, Kukkalahden venerampin läheisyydessä.
Aikaa purkamiselle on kolme viikkoa.
– Hyvin jos käy, niin tämän vuoden puolella. Urakoitsija hoitaa tosin tällä hetkellä myös lumitöitä.
Tarjouspyynnöstä käy ilmi, että aikataulun on toteuduttava sääoloista riippumatta.
Purku-urakka koskee vain ravintolalautan purkamista ja siitä syntyvän rakennusjätteen lajittelua jätelavoille. Jätelavojen järjestäminen ja purkumateriaalien kierrättäminen on taas kaupungin omalla kontolla.
Ocean Barin pohjana toiminut lossirunko on pystyttävä siirtämään maihin kokonaisena, ja samalla on varottava lossin rakenteissa olevan säiliön puhkaisemista.
– Eli yritetään välttää ympäristövahinko vielä viimiseen saakka, painottaa Pyysalo.
Koko hässäkän hinta nousee yli 200 000 euroon
Nyt alkava purku-urakka maksaa 24 400 euroa. Aiempi, työlääksi osoittautunut nosto-operaatio kevensi Kotkan tiliä 177 050 eurolla.
Yhteensä kaupungin kustannukset nousevat ainakin 201 450 euroon.
Onko enää muita vaiheita?
– Toivottavasti ei. Lautan osalta tarina on hyvin pitkälti lopussa siinä kohtaa, kun kaivinkoneen koura siitä nappaa kiinni, toteaa Pyysalo.
Juttua täydennetty perjantaina 16.12. kello 13.27:
Lisätty halvimman tarjouksen antaneen yrityksen nimi. Täsmennetty lossirungon siirtämistä koskevaa tarjouspyynnön kohtaa muotoon ”on pystyttävä siirtämään”, kun aiemmin jutussa luki, että ”on siirrettävä”.