Väylävirasto lakkauttaa ja purkaa Kemissä käytöstä poistetun Pajusaaren junaraiteen ensi vuoden loppuun mennessä.
Yli kahden kilometrin mittainen raideyhteys on käynyt tarpeettomaksi, kun Metsä Groupin tehtaiden junaliikenne on siirtynyt Sahansaarenkadun viereen rakennetulle uudelle radalle. Vanhan radan tasoristeysten liikennevalot on jo huputettu ja puomit ovat poissa käytöstä.
Väyläviraston juuri nähtäville asettaman ratasuunnitelman mukaan ratarakenteet, tasoristeysten varoituslaitteet ja kansirakenteet puretaan. Lisäksi alueella ennallistetaan radan ylittävien katujen, jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. Purku-urakassa iso ja kallis osuus on rata-alueen pilaantuneiden maiden poisto.
Rataosuuden lakkauttamisen kustannusarvio on yli puoli miljoonaa euroa. Valtaosa kustannuksista aiheutuu pilaantuneiden maiden poistamisesta ja käsittelystä.
Ympäristöteknisen maaperätutkimuksen mukaan alueelta löytyy maa-ainesta, joka on enemmän tai vähemmän pilaantunutta, ja joka siksi on poistettava. Osassa näytteistä on todettu muun muassa PAH-yhdisteitä, joita syntyy epätäydellisestä palamisesta, sekä kromia, kuparia ja nikkeliä.
Raideyhteyden lakkauttaminen koskee koko rataosuutta, mutta yhdessä haarassa, länsiosassa, viimeinen puoli kilometriä ratarakenteita jää Metsä Fibre Oy:n käyttöön.
Ratasuunnitelma on yleisesti nähtävänä 19. tammikuuta asti Väyläviraston verkkosivulla (siirryt toiseen palveluun).
Suunnitelmasta voivat tehdä muistutuksen kiinteistön omistajat tai muut asianosaiset, sekä kaikki muut, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma vaikuttaa.
Lue lisää Lapin uutisia. Kuuntele ja katsele sisältöjämme Yle Areenassa.