Pitkään valmisteltujen hyvinvointialueiden toiminta käynnistyi ilman suurempia ongelmia vuoden ensimmäisenä päivänä.
Palveluiden jatkuminen on pystytty turvaamaan, sillä muun muassa potilastietojärjestelmät ja työyhteisöjen toiminta lähti käyntiin normaalisti.
Pieniä katkoja huomattiin molemmilla alueilla ainoastaan henkilökunnan tunnuksissa. Viat saatiin kuitenkin korjattua nopeasti.
Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimialajohtaja Kati Kallimon mukaan hyvinvointialueiden alku ei täysin vastaa edessä olevaa arkea.
– Muun muassa lomien takia asiakaskuntaa on nyt vähemmän. Ensi viikolla näemme tilanteen normaalina, Kallimo toteaa.
Siirtymä näkyy henkilökunnan ja asiakkaiden arjessa
Hyvinvointialueelle siirtyminen vaikuttaa henkilökunnan käytännön asioihin, vaikka monissa toimipisteissä arki ei juuri muutu. Muutos näkyy alkuvaiheessa esimerkiksi sähköpostiosoitteiden sekä sisäisten viestintäkanavien vaihtumisena.
Myös asiakkaille on luvassa muutoksia. Ainakin Etelä-Savossa asiakkaita tiedotetaan palveluprosessien ja yhteydenottokanavien muutoksista.
– Alueellamme on esimerkiksi aloittanut digitaalinen sote-keskus, jossa lääkäri ja hoitaja palvelevat chatin välityksellä, kertoo Etelä-Savon hyvinvointialueen terveyspalvelujen toimialajohtaja Kimmo Kuosmanen.
Kuosmasen mukaan tulevaisuus näyttää, millainen tarve uusille asiointikanaville on.
Alueiden toimivuutta tarkkaillaan etenkin alkuvaiheessa
Hyvinvointialueiden toimintojen sujuvuutta seurataan ainakin ensimmäisen puolen vuoden ajan. Sen aikana tehdään muutoksia tarvittaessa.
Yksi iso askel eteenpäin tulee molemmilla hyvinvointialueilla olemaan potilastietojärjestelmien yhdistyminen.
– Tarkkaa ajankohtaa muutokselle ei tiedetä, sillä yhdistäminen on hidasta ja vaatii paljon työtä. Ensin on saatava hyvinvointialueen toiminta kunnolla käynnistettyä, toteaa Keski-Suomen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paananen.