Haminan-Kotkan sataman liikennemäärät kasvoivat viime vuonna ennätyslukemiin.
Marraskuun lopun tilastojen mukaan kasvua oli edellisvuodesta jo 10 prosenttia. Koko viime vuoden liikenne kipuaa yli 16 miljoonaan tonniin.
Vuoden 2022 tulosta valmistellaan parhaillaan. Siitä on sataman kaupallisen johtajan Eija Rossin mukaan tulossa yllättävän hyvä.
– Tarkkoja lukuja ei tietenkään vielä ole, mutta tulos on reilusti parempi kuin mitä odotimme.
Alkuvuotta varjostivat metsäteollisuuden lakko ja EU:n Venäjälle asettamat pakotteet, jotka vähensivät kauttakulkuliikennettä.
– Meinasi leuka painua rintaan, sillä metsäteollisuus on meille vientisatamassa merkittävä. Eikä sitä ollut ajatellut, että omana elinaikana syttyisi sota, Rossi sanoo.
Kuuntele tästä kaupallisen johtajan kommentti vuoden 2022 taloudesta:
Rossin mukaan EU:n Venäjälle asettamat pakotteet olivat arvaamattomia, ja niistä oli vaikea saada tietoa.
– Budjettia väännettiin monta kertaa, ja ennustaminen oli vaikeaa. Kaikesta, joka ei ollut pakollista, piti säästää. Turvallisuus pitää kuitenkin varmistaa – että tiet ja kenttäalueet ovat kunnossa.
Investoinneista ei leikattu
Investoinneistakaan ei haluttu leikata.
– Niitä ei haluttu eikä voitu keskeyttää. Pitäähän meidän katsoa tulevaisuuteen, Rossi sanoo.
Satamaan on esimerkiksi rakennettu kokonaan uusi laiturialue, D-alue, jossa on uusia Stevecon omistamia selluvarastoja. Koska D-alueen rakentamiseen on saatu EU:lta rahaa, investointia ei peruttu.
– Se valmistuu tämän kuluvan vuoden loppuun mennessä. On merkittävä laajennus toiminnan kannalta, että meillä on tällainen sellukeskittymä satamassa.
Raakapuuta tuotiin Venäjän sijaan Baltiasta
Vaikka kauttakulkuliikenne väheni, metsäteollisuuden raakapuun tuonti lisäsi merkittävästi liikennemääriä.
Ennen puuta tuli Venäjältä, nyt sitä tuodaan muun muassa Baltiasta ja Pohjoismaista.
– Kaksi junaa päivässä lastataan Kotkan Mussalossa kohti paperitehtaita. Haminassakin on paljon puuta, kuten myös Hietasessa.
Suuri osa sataman yllättävän muhkeasta rahakirstusta johtuu lannoitteista ja viljasta. Lannoitteita ja viljaa ei asetettu pakotteiden alaisiksi.
– Lähes 3 miljoonaa tonnia lannoitteita menee Mussalon kautta. Katsotaan, miten tilanne kehittyy lannoitteiden ja viljakuljetusten osalta.
Tuonnin ja viennin lisäksi rahaa satamaan tuovat myös turistit. Kotkaan houkutellaan venäläisturistien sijaan muun muassa amerikkalaisia, brittiläisiä ja saksalaisia risteilijöitä.
– Kesään 2023 on parikymmentä varausta. Meidän seutukuntamme kiinnostaa, ja siihen tosin vaikuttaa Pietarin poisjäänti.
Lisää Kymenlaakson uutisia myös Yle Areenassa: katsele, kuuntele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.