Hyppää sisältöön

Sähköpotkulautojen sekamelska jäämässä Helsingin keskustassa historiaan: pysäköinti aiotaan sallia vain omissa parkkiruuduissa

Vuokrattavien lautojen tarvitsemat uudet pysäköintipaikat lohkaistaisiin pääasiassa autojen kadunvarsipaikoista.

Sähköpotkulautojen paikoin holtiton pysäköinti on ollut ongelma Helsingin keskustassa. Arkistokuva Helsingin Narinkkatorilta vuodelta 2021. Kuva: Tommi Pylkkö / Yle
Ari Tuhkanen

Sähköpotkulautojen pysäköintiin Helsingin ydinkeskustassa on tulossa ensi kesäksi suuria muutoksia.

Valmistelussa on esitys, jonka mukaan kantakaupungissa saisi pysäköidä laudan vain niille tarkoitetuille pysäköintialueille.

– Käytäntö olisi laudoille samankaltainen kuin kaupunkipyörillä, jotka pitää palauttaa aina telineeseen, mutta telineitä laudoille ei ole tulossa, vaan tietty paikka, johon ne saa pysäköidä, sanoo Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ongelmia aiheuttanut kadulle ja rakennusten seinustalle pysäköinti ei olisi enää sallittua. Ydinkeskustassa olisi liikennemerkein osoitettu sähköpotkulautojen alueellinen pysäköintikielto.

– Vuokralaudat ovat aiheuttaneet eniten ongelmia keskustan alueella, koska niitä on siellä niin paljon.

Uudet pysäköintisäännöt koskisivat Helsingin niemeä. Alue rajautuu idässä Hakaniemensiltaan ja Pitkäsiltaan, pohjoisessa rautatiehen sekä Hesperianpuistoon ja lännessä Lauttasaarensiltaan.

Kymmenistä tai jopa sadoista autojen parkkiruuduista voi tulla lautojen pysäköintipaikkoja

Lautojen pysäköintialueet aiotaan lohkaista pääasiassa autojen kadunvarsipaikoista, mutta muitakin mahdollisuuksia tarkastellaan Putkosen mukaan talven kuluessa yhdessä kaupunkilaisten kanssa.

– Asukkaat voivat ehdottaa paikkoja, kun vuorovaikutusvaihe pian tulee.

Koska vuokralautojen käyttömatkat ovat lyhyitä, pysäköintipaikkoja aiotaan perustaa tiuhaan. Operaattorit ovat toivoneet niitä jopa 50 metrin välein.

– Todennäköisesti jokaisen korttelin sivustalla on yksi pysäköintialue, johon mahtuu kymmenkunta lautaa, kertoo liikennesuunnittelupäällikkö Putkonen.

Muutoksella kaupunki pyrkii takaamaan esteettömän ja turvallisen liikkumisen kaikille kaupunkilaisille ja turisteille. Helsingin keskustassa on ollut ongelmana sähköpotkulautojen suuri määrä ja niiden paikoin holtiton pysäköinti jalankulkijoiden kulkureiteille.

Muualla Helsingissä vuokralaudat saa pysäköidä entiseen malliin.

Seuraavaksi Helsinki tuo valmistelussa olevan esityksen kaupunkilaisten kommentoitavaksi. Tekeillä on myös ratkaisun vaikutusten arviointi.

Päätöksentekoon kaupunkiympäristölautakuntaan asia on Putkosen mukaan tarkoitus viedä maaliskuussa, jotta käytäntö voisi olla voimassa, kun sähköpotkulautakausi käynnistyy huhtikuun alussa.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 11. tammikuuta kello 23:een asti.

Suosittelemme sinulle