Oletko joskus pohtinut, osaavatko villieläimet käyttää niille suunniteltuja yli- ja alikulkuja? Yle Radio Suomen kuuntelijan lähettämä video osoittaa, että riistasillan ylitys käy hirviltä leikiten. Riistasiltojen rakentamismotiivi on turvallisuus: ilman siltaa tämäkin neljän hirven lauma olisi saattanut päätyä toikkaroimaan keskelle nelikaistaista moottoritietä.
Suurimmat vaaran paikat riista-aidoitetuilla teillä ovat aitojen aukkopaikat.
Kaakkois-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Janne Saarikoski muistuttaa, että erityisesti aidan päättymiskohdissa autoilijan tärkeä pysytellä valppaana ja tarkkailla ympäristöään myös eläinten varalta.
– Riista-aidan alkamis- ja päättymiskohdassa on kohonnut onnettomuusriski, koska eläin etsii tienylityskohtaa aidan viertä kulkien. Aidan päättymisestä ilmoitetaan varoitusmerkein.
Uusille riista-aidoille on tarvetta
Eniten kolareita sattuu teillä, joilla ei ole riista-aitaa lainkaan. Aitojen rakentaminen on kuitenkin kallista, ja uutta riista-aitaa rakennetaankin pääasiassa uusien valtatiehankkeiden yhteydessä.
Suurin osa uusista riista-aidoista rakennetaan Etelä-Suomeen nelikaistaisille teille, joilla on korkeat liikennemäärät. Käytännössä esimerkiksi Lapissa riista-aitoja ei juurikaan ole.
Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa valtatie 6 ja valtatie 15 odottavat parantamisrahoitusta, joka mahdollistaisi myös riistasiltojen rakentamisen. Riistasillat tarjoavat eläimille turvallisen ja esteettömän reitin valtatien yli.
– Jos valtatie 15:llä Kotka–Kouvola-hanke lähtee käyntiin, sinne tulisi riista-aitoja. Valtatiellä 6 Koskenkylä–Kouvola-hankkeen toimenpidesuunnitelmassa esiin noussut riista-aitojen rakentaminen vaatii vielä tarkempia selvityksiä, Saarikoski kertoo.
Uusien riista-aitojen rakentamista jarruttavat myös teiden liittymät.
– Vilkkaimpiin maantie- ja yksityistieliittymiin ei voida rakentaa suljettavaa porttia. Eläimet pääsevät tielle pääasiassa liitttymien kohdalla olevien aukkopaikkojen kautta, Saarikoski sanoo.
Riista-aita ei ratkaise kaikkea
Esimerkiksi Kaakkois-Suomen riista-aidat ovat hyvässä kunnossa. Viime vuonna riista-aitoja korjattiin valtatiellä 7 Haminassa pienellä summalla.
– Siellä jatketaan töitä mahdollisesti vielä tänäkin vuonna, jos määrärahat riittävät. Viime kesänä Taavetin ja Lappeenrannan välillä valtatiellä 6 paikattiin riista-aitojen päiden aukkoja, Saarikoski kertoo.
Maanteiden hoitourakoitsija ja ely-keskus valvovat säännöllisesti riista-aitojen kuntoa. Tienkäyttäjät voivat ilmoittaa riista-aitojen vaurioista osoitteeseen palautevayla.fi (siirryt toiseen palveluun).
Riista-aidan rikkoutuminen on kuitenkin hyvin harvoin yhteydessä hirvikolariin. Eläinten kulkureittien vakiintumiseen menee aikaa, ja rikkoutuneet kohdat ehditään tavallisesti korjata ennen eläinten kulkutottumusten muuttumista.
Riista-aitojen suunnittelussa on Saarikosken mukaan muistettava myös, että aidat rajoittavat aina hirvieläinten luonnollista vaellusta.
– Uusien moottori- ja moottoritieliikennehankkeiden yhteydessä selvitetään aina tarve riistasilloille ja -alikuluille, ja niitä toteutetaan tarpeen mukaan.
Suurten valtatiehankkeiden yhteydessä riista-aitoja saatetaan myös poistaa vanhalta, vähäliikenteisemmäksi rinnakkaistieksi muuttuvalta tieltä. Esimerkiksi uuden E18-hankkeen myötä aitaa poistettiin vanhalta 7-tieltä, joka on nykyisin seututie 170.
Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa riista-aitaa on 300 kilometrin verran.
Oletko joutunut tekemisiin hirven kanssa ajomatkoillasi? Voit kommentoida 15. tammikuuta kello 23 asti.
Tarkennettu 16.1.2023 klo 10.36, että videon kuvaaja on Kirsi Alanen.