Hyppää sisältöön

Freyr Batteryn suunnitelmat Vaasassa laajenevat jälleen – nyt suunnitelmissa rakentaa myös katodimateriaalitehdas

Aiemmin yritys on jo kertonut suunnitelmistaan rakentaa Vaasaan akkukennotehdas.

Häyry on luottavainen Freyr Batteryn saapumisesta Vaasaan.
Merja Siirilä,
Sebu Björklund
Avaa Yle-sovelluksessa

Freyr Battery suunnittelee jo toisen tehtaan rakentamista Vaasaan. Yhtiö on käynnistänyt ympäristövaikutusten arviointiohjelman katodimateriaalitehtaan rakentamisesta.

Aiemmin yritys on jo kertonut suunnitelmistaan rakentaa Vaasaan akkukennotehdas.

Toinen tehdas sijoittuisi 51 hehtaarin kokoiselle tontille.

– Tässä tehtaassa on tarkoitus valmistaa katodimateriaalia, jota käytetään aikaisemmin suunnitteilla olleen akkukekennotehtaan tuotannossa, Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen ylitarkastaja Pia Jaakkola vahvistaa.

Tehtaalle on varattu tontti numero 16, joka vapautui Johnson Mattheyn myytyä akkumateriaaliliiketoimintansa.

Tuotantokapasiteetin noustessa 60 000 tonniin vuodessa on toimintojen vaatima pinta-ala noin 31 hehtaaria.

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry on tyytyväinen, että alueelle saadaan uusi palanen arvoketjuun, sillä se alentaa kustannuksia ja ympäristöön kohdistuvia vaikutuksia.

Havainnekuva Freyr battery CAM-Tehtaasta suunnitteilla Vaasaan.
Freyr Battery suunnittelee toisen tehtaan rakentamista Vaasaan. Kuva: Freyr battery Finland Oy

– Katodimateriaalitehdas on ollut koko ajan meidän tavoitteena. GigaVaasa-alueen taustatarkoitus on se, että saadaan arvoketju eri toimijoista sille alueelle, jolloin kokonaistuotantoketjut lyhenevät, Häyry toteaa.

Häyry on luottavainen sen suhteen, että hanke toteutuu ja Freyr Battery Vaasaan saapuu.

– Kyllä siellä tehdään niin kovasti töitä, että erittäin hyvältä näyttää.

Hankkeen alustavan aikataulun mukaan ympäristövaikutusten arviointi, luvat ja tontin valmistelu tehtäisiin tänä vuonna. Myös rakentamisen suunnitellaan alkavan vuoden 2023 aikana. Tällöin tehdas voitaisiin ottaa käyttöön jo vuonna 2024.

Häyry ei halua spekuloida tiukkaa aikataulua, vaan tyytyy toteamaan, että se on asiakkaan arvioitava asia.

Tehdaskokonaisuus käsittää muun muassa enintään kolme tuotantorakennusta, varastot, kemikaalien ja jätteiden varastointirakennukset, hyödykerakennuksia, vedenkäsittelylaitoksen, sähköaseman, valvomon, toimistorakennuksen, huoltotilat, pysäköintialueet ja rakentamisen tukialueet.

Kartta Freyr batery Finlandin strategiasta.
Kaavio yhtiön arvoketjusta. Kuva: Freyr battery Finland Oy

Tehtaan päätuote on katodiaktiivinen materiaali (cathode active material, CAM), jota käytetään sähköautojen sekä sähkön varastointisovelluksiin liittyvissä akuissa.

Ympäristövaikutusten arviointi katodimateriaalitehtaan osalta on hieman haastavampi kuin akkukennotehtaan osalta.

– Freyer Batteryn käyttämä LFP-tekniikka ei ole yhtä haasteellinen kuin perinteinen NMC-tekniikka, joten siinä mielessä näemme, että on hyvät mahdollisuudet, että YVA menee läpi. Annetaan viranomaisille työrauha, ja tehdään prosessi kunnolla, Häyry toteaa.

Freyr on solminut aiemmin määräaikaisen maavuokrasopimuksen Vaasan kaupungin kanssa 130 hehtaarista Länsimetsän akkutehdasalueella.

12.1. klo 16:44 lisätty Tomas Häyryn kommentit.

Lue aiemmat artikkelimme Freyr Batterystä:

Freyr Battery vahvistaa läsnäoloaan Suomessa uuden johtajan palkkauksella

Freyr Battery laajentaa suunnitelmiaan Vaasassa – uusi sopimus varaa akkutehdasalueelta 130 hehtaaria

Freyr Battery on toimittanut vaadittavan YVA-ohjelman Ely-keskukselle – GigaVaasa hanke etenee

Ely-keskus edellyttää ympäristövaikutusten arviointimenettelyä Freyr Batteryn akkukennotehdashankkeessa

Suosittelemme