Hyppää sisältöön

Nykynuori ostaa luksustuotteita jo 15-vuotiaana, kun millenniaalit aloittivat vasta viisi vuotta myöhemmin, kertoo tuore tutkimus

Henkilökohtaisten luksustuotteiden, kuten muodin, kauneudenhoidon tai korujen markkina kasvaa, koska luksusta ostetaan aiempaa nuorempana – jopa teini-ikäisenä.

Luksustuotteiden ostamisessa mallia näyttää muun muassa Kylie Jenner (oik.), joka tässä poseeraa nuorten fanien kanssa selfietä varten Pradan liikkeen edustalla Coloradon Aspenissa joulukuussa 2022. Kuva: AKM Images / GSI Media / AOP
Tiina Forsberg

Nykynuori eli niin sanottu z-sukupolvi oppii luksustuotteisiin kuluttamisen jalon taidon jo teini-iässä, eli jopa viisi vuotta aiemmin kuin heidän keski-ikää lähestyvät edeltäjänsä millenniaalit.

Vuoteen 2030 mennessä nuoriso onkin jo suurin henkilökohtaisten luksustuotteiden kuluttajaryhmä maailmassa, käy ilmi yhdysvaltalaisen konsulttitoimisto Bain & Companyn (siirryt toiseen palveluun) jo 21. kerran julkaisemasta Altagamma Luxury Study -tutkimuksesta. Asiasta on aiemmin uutisoinut myös talouslehti Fortune (siirryt toiseen palveluun).

Epävarmasta taloustilanteesta huolimatta luksustuotteiden markkinat ovat jatkaneet globaalia kasvuaan myös viime vuonna, eikä tahti näytä hidastuvan vuonna 2023. Huomattavaa kuitenkin on, että henkilökohtaisten luksustuotteiden markkinakasvu on kokonaan peräisin z-sukupolven ja millenniaalien kukkaroista, tutkimus kertoo.

Nykynuoret ovatkin tutkimuksen mukaan luksustuotteiden koukussa jo 15-vuotiaana, ja saman kehityksen odotetaan jatkuvan myös alfa-sukupolven, eli nykyhetken lasten osalla. Nuoret ostavat ensimmäiset luksustuotteensa kolmesta viiteen vuotta aiemmin kuin millenniaalit, perinteikäs tutkimus paljastaa.

Henkilökohtaisten luksustuotteiden markkina myös jatkaa nuorison avulla kasvuaan niin, että sen odotetaan nousevan vuosikymmenen loppuun mennessä noin 540–580 miljardiin euroon. Kasvua viime vuoden tasosta kertyy jopa 60 prosenttia, tutkimus ennustaa.

Vuoteen 2030 mennessä z- ja alfa-sukupolvien luksustuotteisiin käyttämä rahamäärä myös kasvaa arviolta kolme kertaa nopeammin kuin heitä vanhempien, tutkimuksessa mainitaan.

Gucci verkon arvostetuin luksusbrändi

Muodin, kauneudenhoidon sekä ”kovan” luksuksen, kuten kellojen ja korujen, suosiota seuraavan Luxe Digitalin (siirryt toiseen palveluun) mukaan Gucci on verkon arvostetuin luksusbrändi.

Listauksessa, jossa otetaan huomioon mm. brändin arvo ja verkkoanalytiikka, kakkossijaa pitää Dior, ja seuraavina tulevat Chanel, Louis Vuitton ja Hermès.

Kello- ja korubrändit Rolex ja Tiffany pitivät 6. ja 7. sijaa, ja muoti-ikonit Prada, Versace ja Ralph Lauren olivat myös mukana kärkikymmenikössä.

Dokumenttisarja Verta, hikeä ja luksusta katsottavissa Yle Areenassa, 2. kauden ensimmäinen jakso alla:

Suosittelemme sinulle