Tahkon keskusvaraamossa on varovaisen toiveikkaat odotukset kevättalven sesongista. Varaustilanne näyttää tällä hetkellä hyvältä.
Alkuvuosi on Tahkon alueen majoitusmyynnille tärkeä. Talvisesonkia myydään perinteisesti eniten joulun jälkeen.
– Kun niitä lukuja katsotaan, niin ensimmäisen puolen kuukauden aikana on myyty meidän budjettiin nähden 25 prosenttia enemmän ja jopa 18 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan kolmeen viikkoon, kertoo Tahkon keskusvaraamon hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.
Vihman mukaan alueen markkinointi ja viestintä ovat onnistuneet, koska verkon konehakujen määrässä Tahko on noussut Suomen hiihtokeskuksista kakkoseksi.
– Se tarkoittaa, että Kuopio–Tahko Markkinointi on tehnyt hyvää työtä ja on löydetty oikeat kanavat kertoa meistä ihmisille.
Tahko on esillä Helsingissä torstaina alkaneilla Matkamessuilla. Messut ovat Vihman mukaan matkakohteen näkökulmasta kaksijakoinen tapahtuma. Lyhyellä aikavälillä koetetaan innostaa kuluttajia tekemään valintoja, mihin lähteä. Pitkän tähtäimen malli on ryhmien ja kansainvälisten asiakkaiden tavoittelu.
Matkamessut alkoivat perinteisesti ammattilaisten päivillä, joiden aikana suuri yleisö ei vielä pääse messualueelle. Ammattilaispäivien aikana Pohjois-Savon alueen matkailutoimijat tapaavat ulkomaisia matkanjärjestäjiä, joille aluetta ja sen aktiviteetteja tehdään tunnetuksi. Matkamessut on Pohjoismaiden suurin matkailualan tapahtuma, johon osallistuu noin 850 matkanjärjestäjää, matkakohdetta ja matkailualan palveluyritystä lähes 70 maasta.