Hyppää sisältöön

”Mykistävä esitys” – asiantuntija vaikuttui Kalle Rovanperän loppuvedosta ja latasi odotukset sinivalkoisesta taistosta Ruotsin ralliin

Kalle Rovanperän MM-rallikausi alkoi loistavasti Monte Carlossa. Sen sijaan Esapekka Lappi jäi telineisiin, arvioi Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki.

Kalle Rovanperän kausi lähti väkevästi käyntiin. Kuva: IMAGO/PanoramiC/ All Over Press

Puolustava maailmanmestari Kalle Rovanperä avasi vahvasti kautensa rallin MM-sarjassa. Rovanperä ajoi Monte Carlon rallin toiselle sijalle ja pääsi häkellyttävän kovaan vauhtiin kilpailun päättäneellä Power Stage -erikoiskokeella.

Kokenut ranskalainen tallikaveri Sebastien Ogier oli vahvempi, mutta Rovanperä oli nopein täyden MM-sarjan kiertävistä kuljettajista. Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki oli vaikuttunut Rovanperän vedosta Power Stagella.

– Powerin veto, nopein aika ja viisi pistettä olivat jälleen kerran aika mykistävä esitys. Muutenkin huomattavasti parempi kauden startti kuin viime vuonna. Vauhti oli kohdallaan, toki olosuhteet olivat nyt helpommat. Peilikirkasta jäätä oli vähän, Haapamäki arvioi.

Haapamäen mukaan kukaan ei olisi voinut toivoa Rovanperältä paljoakaan parempaa.

– 99-prosenttinen aloitus kauteen. Tietysti jos olisi vielä lyönyt Ogierin kotirallissaan, niin sehän olisi ollut piste iin päälle. Mutta annetaan Ogierin kukkoilla nyt tämä yksi ralli, niin jatkossa latu on auki Kallelle, kun Ogier ei ole mukana, Haapamäki tokaisi.

Toyotan insinööritkin saivat kiitettävät arvosanat, koska Rovanperän auto toimi koko viikonlopun lähes moitteettomasti.

– Ainoastaan Power Stagen jälkeen Kalle kommentoi, ettei ollut tyytyväinen autonsa jarruihin, Haapamäki huomautti.

”Esapekka jäi telineisiin”

Hyundain rallitalliin täksi kaudeksi siirtynyt Esapekka Lappi kurvaili maaliin kahdeksantena. Lappi oli rallin alussa hukassa autonsa säätöjen kanssa ja lauantain rengasrikko vei viimeisetkin toiveet hyvästä loppusijoituksesta.

– Näyttäisi siltä, että meillä on paljon töitä tiiminä kuten myös henkilökohtaisesti. Hybridiyksikkö meni rikki perjantaina ja vielä sunnuntaina. Ei ole mukavaa ajaa, kun 120 hevosvoimaa puuttuu, Lappi tuskaili.

Esapekka Lapin taival Hyundailla alkoi takkuillen. Kuva: EPA-EFE

Ylen asiantuntija Haapamäki odotti Lapilta kovempaa menoa.

– Pakko sanoa, että Esapekka jäi telineisiin eikä saanut itsestään irti sitä, mitä itsekin ajattelin. Toisaalta odotinkin, että varmasti alussa jäisi, kun auto on hänelle vielä uusi eikä ole kovin paljon ajanut sillä.

Haapamäen mielestä Lapin rallista uupuivat kovimmat valonpilkahdukset.

– Esapekka ja koko tiimi selvittelevät nyt varmasti, että mitä on tehtävissä. Mutta mikä hienointa, niin seuraavaksi ajettava Ruotsi on Esapekalle yksi kauden kohokohdista. Uskon, että hän on siellä liikkeellä ihan eri jalalla, Haapamäki totesi.

Sinivalkoinen kamppailu Ruotsissa?

Monte Carlo oli suomalaisille haastava koitos, mutta menestystoiveet nousevat, kun MM-pisteistä kamppaillaan Ruotsin lumilla helmikuussa.

– Näemme sinivalkoisen kamppailun. Uskoisin, että Rovanperä ja Lappi heiluttavat tahtipuikkoa Ruotsissa, Haapamäki ennakoi.

Mitä Ott Tänak tekee Ruotsin MM-rallissa? Kuva: HANNU RAINAMO

Fordin rattiin siirtyneen virolaisen Ott Tänakin esitys jäi kauden avauksessa vaisuksi, mutta M-Sport painii myös teknisten murheiden kanssa. Erityisesti ohjaustehostinvika on vaivannut jo pitkään ja vaikeutti myös Tänakin menoa Montessa.

– Tänak ei pystynyt parhaimpaansa, toki häneltä hyvä veto Powerille. Uskon, että Tänak osaa antaa palautetta autostaan, joten M-Sportilla ollaan jatkossa viisaampia. He eivät ole kuitenkaan kovin kaukana. Tänak saattaa olla iskukykyinen Ruotsissa, Haapamäki arveli.

Ruotsin MM-ralli ajetaan 9.–12. helmikuuta.

Suosittelemme sinulle