Kokkolan Prisman lihaosastolla käy armoton kuhina neljän jälkeen, kun kaupan myyjät laputtavat 30 prosentin alennuksia hyllyn vanhimpiin lihatuotteisiin.
Ruokaostoksille tullut Nicke Kavilo kerää kylmähyllystä koriin kolme pakettia alehintaista kanaa ja yhden paketin jauhelihaa.
– Ostan näitä aina, koska se tulee halvemmaksi, sanoo Kavilo.
Samaa sanoo moni muukin lihahyllyllyn asiakas. Tuotteen halpuuden takia ylimääräistä ostetaan myös pakastimeen
Halpa hinta ei ole ainoa syy, sillä myös ekologisuus ja hävikin välttäminen kuuluu vastauksissa.
Mirva Pigg hyödyntää kalliimpien tuotteiden, esimerkiksi lihan kohdalla alennettuja tuotteita ympäri vuoden, myös pakastamalla. Mutta paljon on vuotuinen säästö?
– Ei ole tullut sillä tavalla laskettua, sanoo Pigg.
Maanantaina hävikkiruokayhtiö Matsmart julkaisi teettämänsä tutkimuksen, jonka mukaan 55 prosenttia suomalaisista on ostanut aiempaa enemmän alennushintaisia ruokatuotteita.
Ostokäyttäytyminen muuttunut
Kokkolan Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Noora Masar on huomannut asiakkaiden ostokäyttäytymisen muuttuneen jo pari kuukautta sitten.
– Nyt trendi näyttää olevan, että laputettuja tuotteita ei enää riitä yhdeksän jälkeiseen tupla-aleen, sanoo Masar.
Ostokäyttäytymisen muutos koskee ale- eli punalaputettuijen tuotteiden lisäksi myös muita tuotteita.
– Kuluttajat valitsevat monesta tuotteesta sen halvemman vaihtoehdon, jos on mistä valita, kertoo Masar.
Biohävikki on nyt lähes olematonta.
– Lähinnä rikkoutuneet pakkaukset, joita ei voi kuluttajille myydä, menevät hävikkiin ja ne ovat ihan yksittäisiä pakkauksia, kertoo Masar.
Leipää, lihaa, valmisruokaa...
Kolme suurin kaupparyhmittymää Kesko, Lidl ja SOK kertovat hävikkiruuan käyvän hyvin kaupaksi.
SOK:n myyntipäällikkö Juha Nieminen kertoo, että kuluttajat suosivat edullisia vaihtoehtoja.
– Laputetut tuotteet kiinnostavat asiakkaitamme ja ne valitaan ostoskoriin aiempaa useammin. Kuluttajat haluavat säästää ja osallistua konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen, sanoo Nieminen.
Lidlin viestintäasintuntija Sanna Laininen kertoo laputettujen tuotteiden lisäksi asiakkaiden suosivan hedelmistä ja vihanneksista kerättyjä hukka-ale-laatikoita sekä paistotuotteita.
– Määrällisesti myydyimpien hävikkiruokien joukkoon kuuluvat pakatut leivät, koska niillä on nopea kierto, kertoo Laininen
Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäsken mukaan ale-laputettujen tuotteiden myynti on lisääntynyt.
– Laputetuista tuotteista myydään eniten kappalemääräisesti leipää, valmisruokaa, lihaa ja lihajalosteita sekä jogurtteja, vanukkaita ja maitovalmisteita. Punalaputettujen tuotteiden myynti on ollut kasvussa kaikissa edellä mainituissa tuoteryhmissä, kertoo Jäske.
Kaikille kauppaketjuille on tärkeää hävikin vähentäminen.
Alelaputuksesta jääviä tuotteita lahjoitetaan paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka jakavat ruoka-apua. Lisäksi biojätettä hyödynnetään energiana.
Aiheesta voi keskustella torstaihin 26. tammikuuta kello 23 asti.
Enemmän aiheesta: