Hyppää sisältöön

Biohävikki on olematonta eikä iltojen tupla-aleen riitä enää tuotteita, sillä kauppojen mukaan ruoan ostaminen on muuttunut

Prisman lihaosaston punalappuiset tuotteet myydään ainakin Kokkolassa monesti loppuun jo ennen kello 21 alkavaa tupla-alea. Alehintaisten tuotteiden myynti on kasvanut suurissa kauppaketjuissa.

Kokkolan Prismassa alehintaisia elintarvikkeita ei aina riitä myytäväksi loppuillan tupla-alessa. Nicke Kavilo ostaa aina alennettuja tuotteita, jos mahdollista.
Kaje Komulainen

Kokkolan Prisman lihaosastolla käy armoton kuhina neljän jälkeen, kun kaupan myyjät laputtavat 30 prosentin alennuksia hyllyn vanhimpiin lihatuotteisiin.

Ruokaostoksille tullut Nicke Kavilo kerää kylmähyllystä koriin kolme pakettia alehintaista kanaa ja yhden paketin jauhelihaa.

– Ostan näitä aina, koska se tulee halvemmaksi, sanoo Kavilo.

Samaa sanoo moni muukin lihahyllyllyn asiakas. Tuotteen halpuuden takia ylimääräistä ostetaan myös pakastimeen

Halpa hinta ei ole ainoa syy, sillä myös ekologisuus ja hävikin välttäminen kuuluu vastauksissa.

Mirva Pigg hyödyntää kalliimpien tuotteiden, esimerkiksi lihan kohdalla alennettuja tuotteita ympäri vuoden, myös pakastamalla. Mutta paljon on vuotuinen säästö?

– Ei ole tullut sillä tavalla laskettua, sanoo Pigg.

Mirva Piggillä on kotona kaksi pakastinta, joissa hän säilyttää alennuksesta ostettua lihaa. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Maanantaina hävikkiruokayhtiö Matsmart julkaisi teettämänsä tutkimuksen, jonka mukaan 55 prosenttia suomalaisista on ostanut aiempaa enemmän alennushintaisia ruokatuotteita.

Ostokäyttäytyminen muuttunut

Kokkolan Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Noora Masar on huomannut asiakkaiden ostokäyttäytymisen muuttuneen jo pari kuukautta sitten.

– Nyt trendi näyttää olevan, että laputettuja tuotteita ei enää riitä yhdeksän jälkeiseen tupla-aleen, sanoo Masar.

Ostokäyttäytymisen muutos koskee ale- eli punalaputettuijen tuotteiden lisäksi myös muita tuotteita.

– Kuluttajat valitsevat monesta tuotteesta sen halvemman vaihtoehdon, jos on mistä valita, kertoo Masar.

Biohävikki on nyt lähes olematonta.

– Lähinnä rikkoutuneet pakkaukset, joita ei voi kuluttajille myydä, menevät hävikkiin ja ne ovat ihan yksittäisiä pakkauksia, kertoo Masar.

Alelaputtamien aloitetaan tuoretuotteiden osalta jo muutamaa päivää ennen viimeistä myyntipäivää. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Leipää, lihaa, valmisruokaa...

Kolme suurin kaupparyhmittymää Kesko, Lidl ja SOK kertovat hävikkiruuan käyvän hyvin kaupaksi.

SOK:n myyntipäällikkö Juha Nieminen kertoo, että kuluttajat suosivat edullisia vaihtoehtoja.

– Laputetut tuotteet kiinnostavat asiakkaitamme ja ne valitaan ostoskoriin aiempaa useammin. Kuluttajat haluavat säästää ja osallistua konkreettisella tavalla hävikin hillitsemiseen, sanoo Nieminen.

Lidlin viestintäasintuntija Sanna Laininen kertoo laputettujen tuotteiden lisäksi asiakkaiden suosivan hedelmistä ja vihanneksista kerättyjä hukka-ale-laatikoita sekä paistotuotteita.

– Määrällisesti myydyimpien hävikkiruokien joukkoon kuuluvat pakatut leivät, koska niillä on nopea kierto, kertoo Laininen

Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäsken mukaan ale-laputettujen tuotteiden myynti on lisääntynyt.

– Laputetuista tuotteista myydään eniten kappalemääräisesti leipää, valmisruokaa, lihaa ja lihajalosteita sekä jogurtteja, vanukkaita ja maitovalmisteita. Punalaputettujen tuotteiden myynti on ollut kasvussa kaikissa edellä mainituissa tuoteryhmissä, kertoo Jäske.

Alelaputusta tehdään joka päivä, kun uutta tuoretavaraa virtaa hyllyihin, kertoo Noora Masar. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Kaikille kauppaketjuille on tärkeää hävikin vähentäminen.

Alelaputuksesta jääviä tuotteita lahjoitetaan paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka jakavat ruoka-apua. Lisäksi biojätettä hyödynnetään energiana.

Aiheesta voi keskustella torstaihin 26. tammikuuta kello 23 asti.

Enemmän aiheesta:

Ruoan hinnan nousu jatkuu – lounaissuomalaiset ostavat kaupan omia merkkejä, punalaputetut tuotteet kiinnostavat nyt kaikkia

Kärryt täyteen ja kassalle vasta kun aleaika alkaa – ruoan kallistuessa alennushintaisia elintarvikkeita jopa piilotellaan kaupan hyllyille

Kauppiaat: Moni suomalainen saa leikattua ruokakorin hinnasta nykyään jopa puolet pois – taustalla monenlaiset niksit ruokaostoksilla

Suosittelemme sinulle