Hyppää sisältöön

Etelä-Pohjanmaan uusi maakuntakaava mahdollistaa tuuli- ja aurinkoenergian sekä raideliikenteen kehittämisen

Etelä-Pohjanmaalla uskotaan myös lähijunaliikenteen kehittämiseen siitä huolimatta, että Traficom piti sitä tällä alueella kannattamattomana.

Seinäjoella rakennetaan parhaillaan myös uutta junarataa itäisen ohikulkutien lähelle raakapuun kuormausterminaaliin. Kuva: Elina Niemistö / Yle
Elina Niemistö

Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavan 2050 luonnos on nyt valmis ja nähtävillä.

Maakuntakaava on tärkeä pohja, joka ohjaa kuntien tekemää kaavoitusta sekä muuta viranomaistoimintaa. Kyseessä on pitkän tähtäimen alueidenkäytön suunnitelma vuoteen 2050 ja se koskee kaikkia Etelä-Pohjanmaan kuntia.

Etelä-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Mari Pohjolan mukaan tuore maakuntakaavaluonnos antaa vahvan tuen vihreään siirtymään.

− Kaava esimerkiksi mahdollistaa tuulivoiman sijoittamisen 28 uudelle alueelle, joiden pinta-ala mahdollistaa laskennallisesti 780 voimalan sijoittamisen.

− Lisäksi on todettu, että Etelä-Pohjanmaalla on erinomaisia sijaintipaikkoja aurinkoenergialle. Aurinkoenergian tuotantoon soveltuvia teollisen mittaluokan alueita on osoitettu 25, jotka ovat pääosin entisiä ja nykyisiä turvetuotantoalueita, toteaa Pohjola.

Katse kohdistuu raiteille

Kaavaluonnoksessa osoitetaan myös vahva panostus raideliikenteen kehittämiseen. Esimerkiksi päärataa esitetään kehitettävän kaksiraiteiseksi Seinäjoen ja Tampereen välillä ja Suupohjan rata on osoitettu merkittävästi parannettavaksi radaksi.

Lisäksi lähijunaliikenteen tarpeisiin esitetään uusia seisakkeita pääradan, Vaasan radan ja Suupohjan radan varrella.

− Raideliikenteen logististen ratkaisujen kehittäminen Roveksessa sekä Seinäjoen järjestelyratapihatoimintojen siirtyminen keskustasta Itäväylän varrelle avaavat mahdollisuuksia myös Seinäjoen ydinkeskustan kehittämiselle, Pohjola toteaa.

Kaavaluonnos on nähtävillä helmikuusta maaliskuun alkuun asti Etelä-Pohjanmaan liiton toimistolla sekä verkkosivuilla. Kaavaluonnoksesta on mahdollista antaa palautetta helmikuun ajan (siirryt toiseen palveluun).

Lue myös: Lähijunaliikenne Vaasan ja Seinäjoen välille tulee liian kalliiksi, kertoo tuore raportti – matkustajia liian vähän ja välimatkat liian pitkiä

Alueen liikenneasiantuntijat eri mieltä Traficomin kanssa Vaasan ja Seinäjoen välisen rataosuuden potentiaalista – ”Matkustajamäärät laskettu alakanttiin”

Suosittelemme sinulle