Hyppää sisältöön

Selvitys: uudet ratayhteydet nielisivät paljon julkista rahaa – maakuntajohtajan mielestä rahaa pitäisi käyttää päärataan ja tieverkkoon

Uusi selvitys osoittaa, että uudet ratayhteydet ovat taloudellisesti kannattamattomia. Ratojen rakentaminen aiheuttaisi myös merkittäviä ilmastopäästöjä.

Kanta-Häme on alusta asti vastustanut uuden ratayhteyden rakentamista Helsingin ja Tampereen välille. Arkistokuva Riihimäen asemalta. Videolla Hämeenlinnan elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäki kertoo, mihin liikennerahat tulisi kohdentaa.
Lauri Rautavuori

Ministerityöryhmän selvitys uusista ratayhteyksistä osoittaa, ettei niistä saada liiketaloudellisesti kannattavia.

Kanta-Hämeen maakuntajohtaja Toni K. Laine ei yllättynyt selvityksen tuloksista. Miljardeja maksavat ratahankkeet vaatisivat taakseen paljon julkista rahaa.

– Suurnopeusratahankkeiden tulevaisuus näyttää epävarmalta. Ne ovat erittäin kalliita ja julkista taloutta kuormittavia hankkeita ja siksi epärealistisia toteuttaa, maakuntajohtaja sanoo.

Kanta-Häme on alusta asti vastustanut uuden ratayhteyden rakentamista Helsingin ja Tampereen välille. Uusi ja suora yhteys nähdään maakunnassa uhkana, sillä se ohittaisi nykyisen pääradan varrella sijaitsevat hämäläisasemat.

– Hämeen näkökulmasta pääradan peruskorjaus on kaikkein tärkein hanke, mutta myös tieverkossa on valtava korjausvelka. Julkista rahoitusta on viisaampaa käyttää olemassa olevan raideinfran parantamiseen ja tieverkosta huolehtimiseen, Laine sanoo.

Myös Hämeenlinnan elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäki pitää päärataan panostamista tärkeänä.

– Kanta-Hämeen näkökulmasta radan tulisi palvella kaikkia kasvukeskuksia, sen tulee olla luotettava ja junassa pitää pystyä tekemään töitä. Nopeutta kannattaa lisätä niin paljon kuin on taloudellisesti järkevää.

Satojen vuosien ilmastopäästöt

Valtiovarainministeriön selvityksessä olivat mukana Tunnin rata Turkuun, itärata Porvoon kautta Kouvolaan, sekä Tampereen ja Helsingin välinen Suomirata.

Suomiradasta selvitettävänä oli uusi suurnopeusrata ja pääradan kunnostus lisättynä lentoradalla. Suurnopeusrata maksaisi nykytiedoilla 6,1 miljardia euroa, lentorata ja pääradan parannus 4,5 miljardia euroa.

Ratojen rakentaminen aiheuttaisi myös merkittäviä ilmastopäästöjä, joiden kuittaamiseen menisi jopa 300 vuotta.

– Suurin yllätys selvityksessä oli, että hiilitaseen takaisinmaksu voi kestää jopa 300 vuotta, Lähteenmäki sanoo.

Suosittelemme sinulle