Poliisin jahtaama mies onnistui välttämään tunnin ajan poliisin pysäyttämistoimenpiteitä perjantaina Varsinais-Suomessa. Kolmekymppinen mies ajoi vahvasti päihtyneenä Uudenkaupungin Lokalahdelta Turun keskustaan saakka.
Reitti kulki Lokalahdentieltä Y-tielle, sen jälkeen Kustavintielle, Rauman valtatielle ja Naantalin pikatielle. Turun keskustassa ajo jatkui Puistokadun ja Puutarhakadun kautta Aurakadulle, jossa matka päättyi Auransillan luona kolarisumaan.
Turun Sanomille (siirryt toiseen palveluun) kommentoineiden silminnäkijöiden mukaan vauhtia oli keskustassa ollut 100 kilometriä tunnissa.
Kuljettaja aiheutti pakomatkan aikana useita vaaratilanteita osuessaan sivullisten ajoneuvoihin. Poliisin ajoneuvokalusto vaurioitui pysäytysyrityksissä. Poliisin mukaan sen henkilöstö sai vammoja.
Turun pormestari Minna Arve kummeksui maanantai-iltapäivällä yhteisöpalvelu Twitterissä (siirryt toiseen palveluun), miten on mahdollista, että törkeästi poliisia pakoon kaahaava kuljettaja pääsee kaupungin keskustaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa sivullisille.
– Odotamme luonnollisesti poliisin oman tutkinnan valmistumista ja katsotaan sitten tilannetta, onko tarvetta lisäkeskustelulle, kommentoi Arve Ylelle.
Poliisin pysäytyskeinoissa turvallisuus tärkein
Lounais-Suomen poliisin komisario Stephan Sundqvistin mukaan vastaavanlaisissa tapauksissa kuljettaja koitetaan ohjata toisaalle tai pysäyttää hänet esimerkiksi piikkimatolla. Mattoa ei perjantaina kuitenkaan ehditty käyttää.
– Auto meni niin silmittömään lujaa, että me emme ehtineet lähietäisyydelle. Partio sai havaintoja autosta, mutta emme päässeet kunnolla tilanteen päälle. Valitettavasti kuljettaja löysi tiensä Turun keskustaan, sanoo Sundqvist.
Tielle levitettävä piikkimatto puhkaisee ajoneuvosta renkaat. Sundqvistin mukaan se on melko turvallinen tapa pysäyttää auto, mutta ei kuitenkaan täysin aukoton.
– Kun puhutaan kovista nopeuksista, on mahdollista, että kuljettaja menettää ajoneuvon hallinnan, joten käyttökynnys on korkealla. Jos muuta keinoa ei ole, mattoa käytetään.
Takaa-ajotilanteessa partio pyrkii pitämään näköhavainnon pakenevaan autoon. Muut poliisin ajoneuvot yrittävät pysäyttää autoa sivusta tai edestä.
Kun poliisilla on tiedossa pakenevan auton rekisteri tai kuljettaja on tunnistettu, saatetaan tilanne keskeyttää, jotta vauhdin lisääntymisen myötä ei synny vaaratilanteita. Pakenevan kuljettajan käyttäytyminen normalisoituu, kun hän huomaa, ettei poliisi ole perässä.
– Se hinta siitä maksetaan, että mahdollisesti juuri sillä hetkellä pakenevaa kuskia ei saada kiinni. Emme voi poliisin omalla toiminnalla aiheuttaa kohtuutonta vaaraa muille ihmisille, sanoo Sundqvist.
Poliisi epäilee perjantaina kaahannutta miestä tapon yrityksestä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä rattijuopumuksesta, vammantuottamuksesta sekä niskoittelusta poliisia vastaan. Mies on päästetty vapaaksi.
Poliisi ei ole kommentoinut, moniko tai miten sen oma henkilöstö loukkaantui.