Espoon kaupunkiradan toteutuminen on uhattuna kustannustason nousun vuoksi. Väylävirasto arvioi, että hankkeelle annettu 275 miljoonaa euroa ei enää riitä radan rakentamiseen.
– Meillä on ihan realistinen riski siihen, että myönnetty rahoitus ei riitä hankkeen läpivientiin, sanoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.
Leppävaarasta Kauniaisten kautta Kauklahteen rakennettavien lisäraiteiden hinta on kohonnut Väyläviraston arvion mukaan alkuperäisestä laskelmasta noin 20 prosenttia.
Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtajan Olli Isotalon mukaan radan rakentamiseen tarvittaisiin lisää noin 80 miljoonaa euroa. Espoon osuudeksi lisärahoituksessa on tulossa 20–30 miljoonaa, hän arvioi.
– Tässä vaiheessa hanketta on vaikeaa kompensoida kohonneita kustannuksia suunnittelulla. Harkitsemme vaihtoehtoja kevään aikana ja tuomme lisärahoituksen päätöksentekoon, sanoo Isotalo.
Espoossa lopullisen päätöksen lisärahoituksesta tekee kaupunginvaltuusto. Valtio maksaa hankkeesta puolet. Lopuista kustannuksista vastaavat Espoo ja Kauniainen.
– Hankkeen viivästyttäminen on yksi vaihtoehto, mutta se ei ole hyvä sellainen, sillä radalle on oikeasti jo olemassa tarvetta, sanoo toimialajohtaja Isotalo.
Sekä Espoossa että Väylävirastossa uskotaan, että radan rakennustyöt päästään aloittamaan aikataulussa tämän vuoden puolella. Kaupunkiradan on määrä olla valmis vuonna 2028.