Hyppää sisältöön

Taantumassa syödään karkkia ja jätetään hedelmät hyllyyn – ostoskäyttäytymisen muutos näkyy jo S-ryhmässä

S-ryhmä paransi tulostaan 16 prosenttia vuodentakaisesta. Markettikaupassa myynti kasvoi, mutta tulos putosi. Ostovoiman heikkeneminen näkyy kaupassa monin tavoin.

Ihmisiä ostoksilla Prismassa.
Elinkustannusten nousu näkyy kaupassa esimerkiksi siinä, että ostokset tehdään pienten kauppojen sijaan isoissa marketeissa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle
Kaisa Uusitalo

Laaja hintojen nousu näkyy jo siinä, mitä kaupasta ostetaan.

Se on huomattu myös maanantaina tuloksensa julkistaneessa S-ryhmässä.

– Tuotteita vaihdetaan edullisempiin, kaupan omia merkkejä suositaan ja ostokset tehdään suunnitelmallisemmin, listaa SOK:n pääjohtaja Hannu Krook.

S-ryhmä vahvisti tulostaan 16 prosenttia edellisvuodesta, 325 miljoonaan euroon. Tulosparannukseen siivitti etenkin hotelli- ja ravintolakaupan elpyminen koronavuosista.

Sen sijaan markettikaupassa otettin takapakkia. Myynti kasvoi, mutta tulos putosi 40 miljoonaa vuodentakaisesta.

– Kulut nousivat viime vuonna laajasti, mutta emme vieneet kaikkia kulunousuja hintoihin. Siitä seurasi tuloksen lasku, Krook sanoo.

Makeisia hedemien sijaan

Heikkenevä ostovoima ei ole varsinaisesti muuttanut tarjontaa, mutta kysyntää kyllä.

Esimerkiksi hedelmiä ja vihanneksia ostetaan vähemmän, makeisia puolestaan enemmän. Se on tyypillistä huonoina taloudellisina aikoina, Krook sanoo.

– Makeiset ovat arjen edullista luksusta, jonka kysyntä näyttäisi aina taantuma-aikana kasvavan. Sama ilmiö näkyy markettikosmetiikassa.

Lisäksi tuoteryhmän sisällä vaihdetaan edullisempaan.

Esimerkiksi kanaa kuluu edelleen, mutta halvemmalla: fileet jäävät hyllyyn, kun taas siipien kysyntä on kasvanut.

Kysyntä laskee etenkin tuotteissa, jotka ovat kallistuneet merkittäväksi. Näitä olivat viime vuonna esimerkiksi kahvi ja lohi.

– Nyt molemmat näistä ovat kuitenkin tulleet alaspäin kaikista kalleimmista ajoista, Krook sanoo.

Tuoreen kalan myyntivolyymi laski tammikuussa 24 prosenttia vuodentakaisesta, kahvin neljä prosenttia. Kahvia tosin ostetaan melko tasaisesti hinnanmuutoksista huolimatta.

Henkilökuvassa Hannu Krook, S-ryhmän pääjohtaja.
SOK:n pääjohtaja Hannu Krook. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Krookin mukaan S-kaupat ovat kuluttajille yhä houkutteleva ostospaikka.

Asiakasmäärät ovat nousseet ja S-ruokakauppojen myynti kasvoi muuta päivittäistavarakauppaa nopeammin. Päivittäistavarakaupassa markkinaosuus kasvoi noin prosenttiyksiköllä, Krook sanoo.

– Olemme luvanneet edullista hintakoria, ja tällaisena aikana se resonoi kuluttajissa.

Toisaalta kuluttajakäytös eriytyy.

S-ryhmän kyselyssä 61 prosenttia vastaajista kertoi joutuvansa katsomaan hintoja vähintään jonkin verran. Samalla 39 prosenttia tekee ostoksia kuten ennenkin, hinnasta huolimatta.

Tänä vuonna S-ryhmä odottaa myynnin kasvun jatkuvan ja tuloksen edelleen paranevan.

Voit keskustella aiheesta 14.2. klo 23 saakka.

Suosittelemme sinulle