Hyppää sisältöön

Ruokaa riittää Lapissa hiihtolomalaisille ja paikallisille – ihmiset ovat hamstranneet polttoainetta

AKT:n mukaan työnantajat yrittävät nyt murtaa lakkoa teettämällä työt esihenkilöillä tai alihankkijoilla.

Levin K-Market LevinPoro.
Lakko ei näy Levimarketin hyllyissä ainakaan vielä. Kuva: Antti Ullakko / Yle
Taina Nuutinen-Kallio

Auto- ja kuljetusalan lakko ei huoleta kaupan alalla työskenteleviä ainakaan vielä. Vaikka eteläsuomalaiset täyttävät tällä viikolla Lapin hiihtokeskukset, ei ruoka ole loppumassa hyllyistä aivan hetkessä.

Esihenkilö Riikka Syväjärvi Kittilän Levimarketista kertoo, että työtaistelu näkyy kaupoissa hyvin maltillisesti.

– On tehty vain pieniä tuotemuutoksia. Lakko näkyy siinä, että valitsemme tuotteet kuljetuksineen niin, että tavara tulee varmasti perille.

Hiihtolomalaiset eivät ole Syväjärven mukaan olleet huolissaan tilanteesta, sillä kaupan hyllyt näyttävät normaaleilta.

– Jos jotain hankaluuksia tulee, niin asiakkaamme kyllä ymmärtävät tilanteen, Syväjärvi toteaa.

Tuote voidaan korvata toisella

Samalla linjalla on myös Prisma-johtaja Katja Savilakso, jonka vastuulla ovat muun muassa Kemin ja Tornion Prismat sekä merilappilaiset ja tornionlaaksolaiset Salet ja S-marketit.

– Työtaistelu ei vielä hirveästi näy muutoin kuin siinä, että kuskit eivät ole tuttuja. Tavarat voivat siis mennä vääriin paikkoihin varastossa.

Savilakso muistuttaa, että ruoka ei kaupasta ihan heti lopu. Jos jossakin tuotteessa on työtaistelun myötä toimitusvaikeuksia, voidaan tuote korvata jollain toisella tuotteella.

– Tämä on huoltovarmuustekijä. Jos muistellaan 2020-lukua, niin tämän tyyppisiä tilanteita on ollut aiemminkin. En ole siis erityisen huolissani, Savilakso tähdentää.

Prisman johtaja Katja Savilakso Kemin S-marketin hedelmä- ja vihanneshyllyllä.
Prismajohtaja Katja Savilakso kertoo ei ole erityisen huolissaan AKT:n lakon vaikutuksista. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Polttoainetta riittää hamstrauksesta huolimatta

Viime viikolla Lapin bensiinikauppiaat ry:n puheenjohtaja, yrittäjä Mika Kuusela Rovaniemen Vanttauskoskelta arvioi Ylelle, että Lapissa polttoaine voi loppua lakon johdosta jopa viikossa.

– Me saimme onneksi kuorman. Kuljetusyrityksissä tehdään nyt hiki hatussa töitä, että kuljetukset toimisivat. Autot kulkevat työnjohdon voimin, Kuusela tietää.

Iltalehti uutisoi viikonloppuna, että leviläiseltä huoltoasemalta oli loppunut polttoaine kesken. Se ei johtunut kuitenkaan kuljetusongelmista, vaan hamstrauksesta.

Myös Mika Kuusela huomasi, että hamstraus lisääntyi hänen viimeviikkoisen ulostulonsa jälkeen.

Yle soitteli muutamille lappilaisille huoltoasemille, ja ainakin toistaiseksi polttoainekuormat ovat saapuneet.

– Ei ole ilmoitusta tullut, ettemme saisi polttoainetta. En ole huolissani vielä, sanoo Rovaniemen Shell Eteläkeskuksen yksikönpäällikkö Anu Haanpää.

Työtaistelu on kuitenkin näkynyt jonkin verran huoltoaseman ravintolassa.

– Viime viikolla oli haastavaa, kun kuormia saapui tiputellen.

Haanpää kertoo, että ravintola ennakoi kuljetusvaikeuksia tilaamalla varastot täyteen. Silti Shellin keittiössä on ollut pientä säätöä ruokien valmistamisessa.

– Esimerkiksi lounasruoka on vaihdettu lennosta, jos tuotteista on ollut uupeloa, Haanpää kertoo.

Aluetoimitsija Jari Mäkitalo AKT:n Rovaniemen toimistolta toteaa, että työnantajaliittoon kuuluvat yritykset yrittävät nyt murtaa lakkoa teettämällä työt esihenkilöillä tai alihankkijoilla.

– Kaikki eivät sitä tunnut ymmärtävän, että nimenomaan työ, eli kuljettaminen, on lakonalaista.

Kuljetusalan työriitoihin liittyvää uutisointia voit seurata täältä.

Suosittelemme sinulle