Hyppää sisältöön
Li Andersson (vas.) ja Riikka Purra (ps.) puivat ratkaisuja oppimistulosten heikentymiseen maanantain A-studiossa.

Li Andersson ja Riikka Purra ratkaisisivat koulujen eriytymisen eri keinoin – puoluejohtajat kohtasivat tulisessa A-studiossa, tässä tärkeimmät

Ylen julkaisema koulukone on herättänyt keskustelua niin sanotusta koulushoppailusta oppilaiden taustojen perusteella.

Petra Nykänen
Eelis Bjurström
Alina Mäkynen

Andersson ja Purra kohtasivat: tässä pääpointit

  • Vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson ja perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kohtasivat A-studion suorassa lähetyksessä maanantai-iltana.
  • Andersson ja Purra väittelivät koulujen eriytymisestä ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimistuloksista. Molemmat pitivät eriytymiskehitystä ongelmallisena.
  • Andersson korjaisi koulujen tilannetta lisäresursseilla. Purra puolestaan puuttuisi maahanmuuttoon.
  • Yle julkaisi torstaina koulukoneen, jonka tarkoitus on havainnollistaa suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien oppilaiden määrää Suomen peruskouluissa. Tästä jutusta voit katsoa ja lukea, mitä mieltä S2-oppilaat itse ovat koulunkäynnistään.
  • Lähetyksen voit katsoa kokonaisuudessaan Yle Areenassa.
Petra Nykänen

Andersson ja Purra tunnistavat ongelman, mutta ovat erimielisiä ratkaisuista

Sekä Andersson että Purra pitävät koulujen eriytymiskehitystä ongelmallisena, mutta ratkaisuista he ovat eri linjoilla.

Purra purkaisi eriytymistä puuttumalla yleisemmin maahanmuuttoon. Andersson puolestaan pitää olennaisena sitä, että kouluilla on tarpeeksi resursseja.

Kiitos seurastanne!

Petra Nykänen

Purra lupaa satsauksia kouluihin

Purran mukaan perussuomalaiset on valmis satsaamaan kouluihin. Raha ei kuitenkaan ole hänen mukaansa ainoa ratkaisu siihen.

– En usko, että rahalla näitä ongelmia korjataan.

Petra Nykänen

Yksi tehokas työkalu on tasa-arvoraha, sanoo Andersson

Anderssonin mukaan yksi toimiva keino puuttua eritymiseen on tasa-arvoraha, eli rahoitusta saavat enemmän ne koulut, joissa tarve lisärahoitukselle on suurempi.

Myös rakenteelliset kouluihin liittyvät päätökset ovat Anderssonin mukaan olennaisia.

Petra Nykänen

Purra varoittelee Ruotsin virheistä

Purran mukaan Ruotsissa luokkayhteiskunta on syventynyt, eikä hän halua samaa kehitystä Suomeen.

Purra toteaa, että peruskoulu on ennen ollut tasa-arvoinen konsepti, mutta enää se ei pysty tarjoamaan kaikille samanlaisia mahdollisuuksia.

Petra Nykänen

Andersson: Pitäisi käsitellä tekijöitä eriytymisen taustalla

Anderssonin mielestä keskustelu on rajautunut liikaa maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Hänen mielestään olisi tarpeen keskustella laajemmin tekijöistä, jotka vaikuttavat koulujen eriytymiseen.

Muutos oppimistuloksissa ei selity Anderssonin mukaan maahanmuutolla.

Petra Nykänen

Purra: Pääkaupunkiseudun koulujen eriytymisestä on ollut aiemminkin puhe

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra ihmettelee koulukoneen saamaa suurta julkisuutta. Hänen mukaansa kyse ei ole uusista asioista.

– Se kuvastaa todellisuutta.

Petra Nykänen

Andersson kritisoi Ylen koulukonetta

Opetusministeri Li Andersson (vas.) moittii Ylen koulukonetta leimaavaksi. Anderssonin mielestä Yle ei taustoittanut konetta tarpeeksi.

Yle julkaisi torstaina koulukoneen, jonka tarkoitus on havainnollistaa suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien oppilaiden määrää Suomen peruskouluissa.

– Syntyy kuva, että on listattu kouluja paremmuusjärjestyksessä, Andersson vastasi Marja Sannikan kysymykseen.

Korjaus: Ylen koulukone julkaistiin torstaina, ei viikonloppuna.

Suosittelemme sinulle