Hyppää sisältöön

Suomen MM-rallin reitti julki! Kalle Rovanperä odottaa legendaarisen pätkän paluuta – iloinen rengasuudistuksesta: ”Eivät saa etua”

Jyväskylässä elokuun alussa ajettavan MM-rallin reitti muuttuu paljon. Huippunopea Myhinpää palaa reitille, vaikkakin mahdollisesti shikaanein väritettynä.

Kalle Rovanperä ajaa Lankamaan erikoiskokeella 2022.
Kalle Rovanperä vauhdissa Lankamaan erikoiskokeella kesällä 2022. Lankamaa pysyy osana Suomen MM-rallin reittiä myös tänä vuonna. Kuva: Tomi Hänninen
Micke Suopuro,
Arvo Vuorela
Avaa Yle-sovelluksessa

Suomen MM-rallin tunnelmat välittää tuttuun tapaan Ralliradio. Ylen kaiken rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Suomen MM-rallin reitti uudistuu merkittävästi. Kaikkiaan 22 erikoiskoetta käsittävän rallin reitistä yli puolet on uutta viime vuoteen verrattuna. Kaikkiaan yli neljäsosa erikoiskoekilometreistä on aivan uutta nykymuotoisen MM-rallin historiassa.

MM-ralli ei pääty viime vuosilta tuttuun tapaan Jyväskylään, vaan palkintoseremonia järjestetään Jämsässä Himoksella, johon rallin päätöserikoiskoe Himos–Jämsä päättyy.

Kilpailun järjestäjät ovat päättäneet, että kuljettajat saavat vaihtaa autoihin tuoreet renkaat ennen viimeistä erikoiskoetta eli Power Stagea.

– Eipähän tarvitse kenenkään säästellä renkaita, vaan voidaan ajaa näpäkästi kilpaa koko sunnuntain, apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen taustoittaa.

Uudistus miellyttää myös kuljettajia.

– Se on ehdottomasti hyvä asia. Ne, jotka eivät enää sunnuntaina aja sijoituksista, eivät näin saa niin paljon etua verrattuna niihin, jotka ajavat vielä kilpaa, MM-sarjassa toisena oleva Kalle Rovanperä selvittää Yle Urheilulle.

Myhinpää palaa reitille – huippunopeuksia saatetaan suitsia shikaaneilla

Power Stagena viime vuodet ajettua Ruuhimäen erikoiskoetta ei reitillä nähdä. Sen sijaan reitille palaa yksi koko rallin ikonisimmista pikataipaleista: Myhinpää. Erikoiskoe ajetaan perjantaina kahteen kertaan.

Jari-Matti Latvala hyppää autollaan Myhinpään erikoiskokeella 2015.
Jari-Matti Latvala hyppää Myhinpäässä vuonna 2015. Jyväskylän MM-ralli päättyi tuolloin Latvalan juhliin. Kuva: Tomi Hänninen.

Äärimmäisen nopeana ja haastavana pätkänä tunnettu Myhinpää on ajettu edellisen kerran vuonna 2015, jolloin se ajettiin sunnuntaina kahteen kertaan. Erikoiskokeen keskinopeus oli tuolloin yli 135 kilometriä tunnissa.

– Olen kuullut paljon siitä, että Myhinpää on hieno pätkä. Hienoa päästä ajamaan se myös itse, kesällä ensimmäistä Jyväskylän voittoaan tavoitteleva Rovanperä kuvailee.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiaisen mukaan Myhinpäässä tullaan todennäköisesti näkemään turvallisuuden vuoksi joitakin keinotekoisia hidasteita, vaikka sääntöä keskituntinopeuksia koskien ei MM-sarjassa enää ole.

– Myhinpäässä on pitkiä osuuksia, joissa ajetaan todella kovaa. Sellaiset on tärkeää katkaista jotenkin. Tulemme todennäköisesti käyttämään parissa kohdassa shikaanin tyyppisiä ratkaisuja, Tarkiainen kertoo.

Ralli lähemmäksi Tamperetta – syynä myös talkoolaiset

Lauantaina MM-rallin reitti suuntautuu yhä lähemmäs Tamperetta, kun Pirkanmaan puolella ajetaan Västilän ja Päijälän erikoiskokeet.

– Harppia on väännetty mutkalle asti. Alue on laaja, mutta kiinnostava, Kari Nuutinen sanoo.

– Yleisön tavoittavuus on yksi syy, mutta toinen on talkoolaisten tavoitettavuus. Erikoiskokeiden järjestäminen vaatii yhä enemmän ja enemmän talkoovoimaa. Sitä on tärkeää hakea myös uusilta alueilta, Kai Tarkiainen korostaa.

Jyväskylän keskustassa ajettava Harju kokee myös muutoksen, sillä kaupunkierikoiskoe ajetaan pidempänä versiona myös torstaina. ”Tuplavetoa” kokeiltiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

Päivitetty klo 17.36: Juttuun päivitetty Kalle Rovanperän ja Kai Tarkiaisen kommentteja.

Suomen MM-ralli 2.–6.8.2023

Keskiviikko 2.8.2023
Lähtöseremonia, Jyväskylä, kello 20.00

Torstai 3.8.2023
Testi-EK, Rannankylä kello 9.01
EK 1 Harju 1 (3,48 km) kello 19.05
Huolto A Paviljonki (15 min) kello 19.40

Perjantai 4.8.2023
EK 2 Laukaa 1 (11,78 km) kello 8.05
EK 3 Lankamaa 1 (14,21 km) kello 9.03
EK 4 Myhinpää 1 (15,51 km) kello 10.21
EK 5 Halttula 1 (9,14 km) kello 11.35
Huolto B Paviljonki (40 min) kello 13.05
EK 6 Laukaa 2 (11,78 km) kello 14.35
EK 7 Lankamaa 2 (14,21 km) kello 15.33
EK 8 Myhinpää 2 (15,51 km) kello 16.51
EK 9 Halttula 2 (9,14 km) kello 18.05
EK 10 Harju 2 (3,48 km) kello 20.05
Huolto C Paviljonki (45 min, flexi) kello 20.40

Lauantai 5.8.2023
EK 11 Västilä 1 (18,94 km) kello 8.05
EK 12 Päijälä 1 (20,19 km) kello 9.05
EK 13 Rapsula 1 (20,56 km) kello 10.05
EK 14 Vekkula 1 (20,65 km) kello 11.05
Huolto D Paviljonki (40 min) kello 13.17
EK 15 Västilä 2 (18,94 km) kello 15.35
EK 16 Päijälä 2 (20,19 km) kello 16.35
EK 17 Rapsula 2 (20,56 km) kello 17.35
EK 18 Vekkula 2 (20,65 km) kello 18.35
Huolto E Paviljonki (45 min, flexi) kello 20.15

Sunnuntai 6.8.2023
EK 19 Moksi-Sahloinen 1 (16,56 km) kello 7.53
EK 20 Himos-Jämsä 1 (9,26 km) kello 9.05
EK 21 Moksi-Sahloinen 2 (16,56 km) kello 10.30
EK 22 Himos-Jämsä 2 Power Stage (9,26 km) kello 13.15
Palkintoseremonia, Himos, kello 14.15

EK-kilometrejä: 320,56 km
Siirtymää: 1151,43 km
Yhteensä: 1471,99 km

Suosittelemme