Uudet laiturit vihittiin käyttöön tänään torstaina.
Mäntyluotoon Kallonlahden satama-alueelle on saatu valmiiksi uutta laituria 270 metriä. Tahkoluodossa taas on rakennettu täysin uusiksi vuodelta 1959 ollut vanha öljylaituri.
Laiturit maksoivat lähes 30 miljoonaa euroa.
Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Vesa Mäkilä sanoo tiedotteessa, että laiturit parantavat sataman palvelu- ja kilpailukykyä ja samalla niillä on merkittäviä parantavia vaikutuksia ympäristönäkökulmasta.
Mäntyluodossa uuden laiturin kylkeen valmistuu Boliden Oy:n uusi rikasteterminaali. Pölyäminen vähenee selvästi, kun rikasteita käsitellään aiempaa suljetummin.
Tahkoluodossa puolestaan putkilinjat eivät enää kulje veden päällä, vaan mittavien maantäyttötöiden ansiosta linjat on saatu sijoitettua koko matkaltaan maan päällä kulkeviksi.
RoRo-ramppi lisää liikennettä
Mäntyluotoon on alettu suunnitella uutta RoRo-ramppia, mikä mahdollistaa tulevaisuudessa merkittävän liikenteen kasvun.
Tomitusjohtaja Mäkilän mukaan Porin sataman merkitys kasvaa tulevaisuudessa, kun tavaraliikenne on siirtynyt maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi idästä läntisen Suomen kautta kulkevaksi.
Viime vuoden aikana Porin satamasta muodostui erittäin tärkeä Suomen huoltovarmuuden kannalta.
– Tahkoluodon kautta tuli eri puolilta maailmaa merkittävä määrä energiaraaka-aineita edelleen muualle Suomeen kuljetettavaksi. Syväsatamaan pääsevät kulkemaan käytännössä kaikki alukset, jotka pystyvät tulemaan Itämerelle ja se on Porille iso kilpailuetu.
Porin sataman investoinneissa varaudutaan myös Suomen tulevaan Nato-jäsenyyteen.
– Porin sijainti ja fasiliteetit ovat laajemminkin ajatellen otolliset. On lentokenttä, hyvät maayhteydet ja kaksi isoa varuskuntaa lähellä. Uudella RoRo-rampilla tulee varmasti olemaan käyttöä myös sotilaskaluston kuljetuksissa, uskoo Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Vesa Mäkilä.