Junaliikenteen käytännössä täysin pysäyttänyt lakko loppui: ensimmäiset junat liikkeelle perjantaina
Veturinkuljettajien työriitaan saatiin sopu. Rautateiden lähiliikenne, kaukoliikenne ja tavarakuljetukset käynnistyvät jälleen.
Tekijät
Rosa Lehtokari
Jouni Tanninen
Lore Korpelainen
Laura Tolonen
Marica Paukkeri
Jani Nivala
Sakari Piippo
Jarno Virtanen
Linnea Virtanen
Marika Harjumaa
Laura Kangas
Aalto Puutio
•
Tästä junalakossa oli kyse
Koko Suomen junaliikenne pysähtyi veturinkuljettajien lakon takia.
Rautatiealan Unioni RAU ja Palvelualojen työnantajat Palta hyväksyivät neuvottelutuloksen torstaina, joten lakon luvattiin päättyvän pikimmiten.
Kaukoliikenteessä ensimmäinen vuoro lähti liikkeelle kello 3.40 perjantaiaamuna Kajaanista Helsinkiin. Helsingin lähijunaliikenteessä ensimmäinen vuoro oli Helsingistä Keravalle kulkeva K-juna, joka lähti liikenteeseen kello 4.04.
Rosa Lehtokari
Ensimmäiset junat lähtevät liikkeelle varhain perjantaina
Lakko loppuu ja junaliikenne käynnistyy taas. Kirkkonummen asema seisoi maanantaina tyhjänä. Kuva: Petteri Bülow / Yle
Matkustajajunaliikenne käynnistyy kokonaisuudessaan huomenna perjantaina aamuyöstä alkaen.
Joitakin poikkeusaikatauluja saattaa kuitenkin aluksi olla voimassa. Lisäksi on mahdollista, että joitakin vuoroja korvataan esimerkiksi bussikuljetuksilla.
– Tässä menee noin vuorokausi, että liikenne normalisoituu, sanoo VR:n viestinnän asiantuntija Elina Vuoksenmaa.
Kaukoliikenteessä ensimmäinen vuoro lähtee liikkeelle kello 3.40 perjantaiaamuna Kajaanista Helsinkiin.
Helsingin lähijunaliikenteessä ensimmäinen vuoro on Helsingistä Keravalle kulkeva K-juna, joka lähtee liikenteeseen kello 4.04.
Tavaraliikenteessä on odotettavissa lakosta aiheutuneita poikkeuksia useamman päivän ajan.
Myös matkustajaliikenteen ravintolavaunuissa saattaa olla lakosta johtuen aluksi joitakin tuotepuutteita.
– On tosi hieno juttu, että sopu vihdoin syntyi, junamatkustaminen onnistuu ja tavarat liikkuvat taas teollisuuden tarpeisiin. Tämä on erittäin iloinen uutinen, Vuoksenmaa riemuitsee.
Laura Kangas
Junalakko päättyy, osapuolet sopuun
Palvelualojen työnantajat Paltan ja Rautatiealan Unioni RAU:n hallinnot ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen veturinkuljettajien työehtosopimuksesta.
Veturinkuljettajien lakko siis päättyy.
VR kertoo, että junaliikenne käynnistyy perjantaina aamuyöllä. Ensimmäinen lähiliikenteen vuoro lähtee liikkeelle kello 04.04 ja ensimmäinen kaukoliikenteen vuoro kello 03.40. VR:n mukaan junaliikenne normalisoituu noin vuorokaudessa.
Palta kertoo tiedotteessa, että tänä vuonna palkkoja korotetaan 4,0 prosentin yleiskorotuksella ja ensi vuonna 2,0 prosentin yleiskorotuksella.
Sopimus sisältää Paltan mukaan myös laajan työhyvinvointihankkeen sekä laajat mahdollisuudet sopia paikallisesti työaikamääräyksistä. Loppuvaiheessa neuvottelujen kiistat liittyivät pääasiassa työhyvinvointiin, kuten lepoaikoihin.
Muokattu kello 11.13: Lisätty tieto VR:n junaliikenteen palautumisesta.
Marika Harjumaa
Jos sopu varmistuu huomenna, junia saadaan liikkeelle perjantaiaamuna
VR:n viestinnästä kerrotaan, että junaliikenteen normalisoiminen vie noin vuorokauden. Jos sopu syntyy huomenna torstaina, ensimmäiset junat saadaan liikkeelle perjantaiaamuna.
Ei ole täysin poissuljettua, että joitakin vuoroja ajettaisiin jo torstaina illalla. Lähtökohtaisesti näin ei kuitenkaan käy, VR:stä arvioidaan.
Juttua muokattu klo 20.57: VR korjaa sitä, milloin junia saadaan liikkeelle. Ensin kerrottiin, että torstai-iltana, mutta aika muuttui perjantaiaamuksi.
Linnea Virtanen
Veturinkuljettajien työriidassa on saavutettu neuvottelutulos
Valtakunnansovittelija kertoo neuvottelutuloksen syntymisestä Twitterissä.
Rautatiealan unioni RAU ja Palvelualojen työnantajat Palta sovittelivat pitkään jatkunutta kiistaa tänään valtakunnansovittelijan johdolla.
Työehtosopimuksen voimaantulo edellyttää vielä neuvottelutuloksen hyväksymistä molempien osapuolten hallinnoissa. Käsittelyn lopputuloksesta kerrotaan huomenna torstaina alkuiltapäivästä. Jos neuvottelutulos hyväksytään, junalakko päättyy.
RAU:n hallinto käsittelee neuvottelutulosta torstaiaamuna.
Jani Nivala
Kuljettajien lisäksi lakko muuttaa noin 1 100 junissa työskentelevän tehtäviä
Nyt kolmatta päivää käynnissä oleva veturinkuljettajien lakko vaikuttaa veturinkuljettajien lisäksi noin 1 100 henkilöön, jotka työskentelevät junissa tai niiden vaikutuspiirissä.
VR:n palvelujohtaja Petri Martolan mukaan lakko vaikuttaa ainakin konduktöörien, junatarjoilijoiden, siivoojien ja palvelupisteissä työskentelevien henkilöiden työnkuvaan.
– Olemme järjestäneet työntekijöille lakon ajaksi erilaisia koulutuksia ja perehdytyksiä. Ravintolavaunuissa on inventointia ja keittiön ehostamista sekä siivousta, Martola kertoo.
Martolan mukaan on varsin paljon erilaisia korvaavia töitä, joita henkilöstö voi nyt tehdä.
Veturinkuljettajien lakkoa koskettavien työntekijöiden asenne saa Martolalta kiitosta.
– Palvelualan väki on ollut huomaavaista ja joustavaa. Olemme pystyneet tekemään korvaavia töitä lakon aikana hyvin. Toivottavasti paluu normaaliin tapahtuu kuitenkin mahdollisimman pian, Martola toteaa.
Palkanmaksu on kaikille työntekijöille lakon aikana täysin normaali, vaikka työtehtävät poikkeaisivat totutuista.
Marica Paukkeri
Junavuorot peruttu myös huomiselta
VR on perunut torstaille suunnitellut junavuorot. VR:n viestinnästä kuitenkin huomautetaan, että yhtiöllä on valmius palauttaa huomiselle vuoroja, mikäli veturinkuljettajien työkiistaan löytyy tänään sopu.
Kiistan osapuolet Rautatiealan unioni RAU ja Palvelualojen työnantajat Palta neuvottelevat parhaillaan valtakunnansovittelijan johdolla. Sovittelu alkoi kello 14. Sovitteluun on varattu koko loppupäivä.
Työriidan sovittelu käynnissä
Rautatiealan Unionin (RAU) ja Palvelualojen työnantajat Paltan välisen työriidan sovittelua jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla tänään kello 14. Lakon alettua osapuolet ovat pyrkineet ratkomaan työriitaa myös keskenään.
RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki sanoi ennen sovittelua kello 13:n aikaan, että sovitteluun mennään toiveikkaina.
– Olemme käyneet kahdenvälisiä keskusteluita. Olemme ideoineet puolin ja toisin. Katsotaan, saadaanko me nyt niitä lentoon, hän sanoo.
Palomäen mukaan he ovat valmistautuneet siihen, että tänään istutaan pitkään.
Jo aikaisemmin on kerrottu, että osapuolet eivät enää kiistele palkkaratkaisusta, vaan kiistat liittyvät työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin kuten viikkolepoaikaan.
Työriidan neuvottelijat pääsivät viime viikolla jo neuvottelutulokseen, mutta veturinkuljettajia edustavan Rautatiealan Unionin edustajisto hylkäsi neuvottelutuloksen.
STT
Veturinkuljettajien lakko jatkuu kolmatta päivää
Veturinkuljettajien lakko jatkuu Suomessa kolmatta päivää. Maanantaina alkanut lakko on pysäyttänyt Suomen junaliikenteen. Lakko on voimassa toistaiseksi, koska sille ei ole ilmoitettu päättymispäivää.
Rautatiealan Unionin ja Palvelualojen työnantajat Paltan välisen työriidan sovittelua jatketaan tänään kello 14.
Osapuolet pääsivät viime viikolla jo neuvottelutulokseen, mutta veturinkuljettajia edustavan Rautatiealan Unionin edustajakokous hylkäsi neuvottelutuloksen.
Veturinkuljettajien lakko on lisännyt linja-autolla matkustavien ihmisten määrää, Matkahuollosta kerrottiin STT:lle tiistaina.
STT
Heikki Koskinen
Kymmenet rahtijunat jäävät saapumatta Hamina–Kotkan satamaan päivässä
Suomen suurimmassa raidesatamassa Hamina–Kotkassa junalakon vaikutukset ovat olleet tuntuvia. Normaalisti satamaan saapuisi vilkkaina päivinä noin 30 junakuljetusta. Sataman liikennejohtajan Ville Kuitusen mukaan nyt tämä liikenne on täysin pysähtynyt. Junarahdin kautta liikkuu tuotteita laidasta laitaan.
Metsäteollisuuden tuotteet ovat yksi keskeinen junarahtitavara. Kuitusen mukaan metsäteollisuuden lakattua ostamasta Venäjältä raakapuuta, sellunkeittoon hankittua puuta liikkuu yhä enemmän satamien kautta.
– Junakuljetusten volyymia ei voi oikein rekoilla korvata. Semmoista rekkojen- ja kuljettajien määrää ei ole saatavilla, toteaa Kuitunen.
Aiemmin tänä vuonna ahtaajien lakko pysäytti Hamina–Kotkan sataman toiminnan kokonaan. Tällä hetkellä satama toimii raideliikennettä lukuun ottamatta normaalisti.