Moni hieraisi silmiään, kun näki Tampereen kaupungin mainoksia usean NHL-pelin tv-lähetyksissä viikonloppuna.
Tamperelaiset Ilves ja Tappara ovat edenneet pudotuspeleihin, ja Kiekon kodiksi ristityssä kaupungissa pelataan toistamiseen jääkiekon MM-kisat. NHL-mainokset herättivät kuitenkin hämmästystä.
Tampereen kaupunki ei ole ostanut kalliita laitamainoksia, vaan mainokset on tehty uudella teknologialla.
Mainosten taustalla tapahtuma
Tampereen kaupunki vastasi Twitterissä maanantaina, että Tampere.Finland -mainos on toteutettu tekoälyteknologialla eli NHL pystyy kohdentamaan markkinointia tv-lähetyksen katsojan sijainnin perusteella. Mainos ei näy hallissa.
Tampereen kaupungin tapahtumapäällikkö Saara Saarteinen kertoo, ettei laitamainoksista ole maksettu mitään. Kyse on yhteistyöstä, jossa kaupunki mahdollisti tapahtuman.
Tampereen Sorsapuistossa järjestettiin viime viikonloppuna NHL Hockey Day. Ilmaistapahtuma tarjosi kahden päivän ajan ohjelmaa ja NHL:n runkosarjaottelun katselubileet.
NHL Hockey Day järjestettiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa Euroopassa. Tampereen lisäksi päivää vietettiin Tshekeissä. Tampereella pelattiin viime syksynä myös NHL-pelejä.
Saarteinen kertoo, että Tampere näkyi myös NHL:n verkkosivuilla. NHL lähetti kaupungista muun muassa dronevideon.
Suomalainen keksintö
NHL-peleissä nähnyt mainokset olivat kertaluonteisia ja ne näkyivät Saarteisen mukaan vain viime viikonloppuna.
Taustalla on uusi suomalainen innovaatio, josta Helsingin Sanomat kirjoitti joulukuussa.
Supponor Oy kertoi lokakuussa toimittavansa NHL-otteluiden tv-lähetyksiin virtuaaliset laitamainokset.