Veturinkuljettajien lakko päättyy, ja junaliikenne palautuu normaaliksi. Veturinkuljettajat palaavat töihin perjantaina alkaviin työvuoroihin.
VR kertoo, että junaliikenteen normalisoiminen lakon jälkeen kestää noin vuorokauden. Tämä tarkoittaa, että ensimmäiset junat saadaan liikenteeseen perjantaina aamuyöllä.
Lähiliikenteen ensimmäinen vuoro lähtee liikkeelle Helsingistä Keravalle kello 04.04 ja kaukoliikenteen juna Kajaanista Helsinkiin kello 3.40.
Kuljettajia edustava Rautatiealan unioni (RAU) ja työnantajien Palta kertovat hyväksyneensä osapuolten välille saavutetun neuvottelutuloksen torstaina aamupäivällä. Neuvottelutulos saavutettiin valtakunnansovittelijan johdolla.
RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki kuvailee sopua Ylelle laihaksi kompromissiksi työhyvinvoinnin suhteen.
– Luotettiin siihen, että saadaan työryhmillä paljon aikaan. Katsottiin, että tässä tilanteessa on järkevää lopettaa lakko.
Veturinkuljettajien uusi työehtosopimus on kaksivuotinen ja siinä on sovittu yleisen linjan, noin kuuden prosentin mukaiset palkankorotukset.
Tänä vuonna veturinkuljettajat saavat palkkoihin neljän prosentin suuruisen yleiskorotuksen toukokuun alussa. Ensi vuonna kuljettajien palkkoja korotetaan kahden prosentin suuruisella yleiskorotuksella kesäkuun alussa. Tämän lisäksi 0,25 prosentin suuruinen erä on varattu eri hankkeiden ja työryhmien käyttöön.
Sopimuksessa ei ole monilla muilla aloilla sovittuja kertaeriä, sen sijaan korotuksia aikaistettiin.
Nyt enemmän luottoa, että jaksamistoimet toteutuvat
Veturinkuljettajat ovat hakeneet neuvotteluissa työehtossopimukseensa konkreettisia kirjauksia, joilla edistettäisiin kuljettajien työhyvinvointia ja työssäjaksamista. Kiistaa on ollut erityisesti viikkolepoajasta, jonka työntekijät katsovat liian lyhyeksi.
Sovittelija teki aiemmin kaksi sovintoehdotusta ja aikaan saatiin myös neuvottelutulos, jotka kaikki RAU hylkäsi.
– Tämä on sellainen laiha kompromissi. Nähtiin, että näiden tekstien saaminen työehtosopimukseen olisi vaatinut viikkojen lakon. Oli viisaampaa lähestyä tätä asiaa toisin ja lähteä rakentamaan mallia. Tämä on nyt rakenteeltaan ja systeemiltään täysin toisenlainen kuin hylätyssä neuvottelutuloksessa oli, Palomäki perustelee sopimuksen hyväksymistä.
Palomäki kertoo, että sopimusosapuolet perustavat useamman työryhmän ja ulkopuolisen asiantuntijan kanssa selvitetään myös työvuorojen rakenteita. Selvitysten perusteella sitten katsotaan, millaisiin toimenpiteisiin ryhdytään.
Palomäki kertoo sopimuksen sisällöstä, että viikkolevon pidentäminen koskee kaikkia paikkoja, ja se on tehty sopimuspöytäkirjalla.
– Tämän takia meillä on nyt enemmän luottamusta siihen, että asiat myös toteutuvat. Toki tähän liittyy myös paikallista sopimista tarpeen mukaan. Viikkolepoaika voi olla 58–60 tunnin välillä, hän kertoo.
Veturinkuljettajien viikkolevon määrä on nyt 56 tuntia, ja sitä voidaan vielä lyhentää. Neljän päivän lakon jälkeen voi kysyä, oliko tämä sopu sen arvoinen?
– Norsu pitää syödä paloissa. Mielellään olisi isompi pala purtu, mutta tällä mennään nyt, Palomäki toteaa.
Palta tyytyväinen sovun löytymiseen
Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto on todella tyytyväinen siihen, että kauan kestäneeseen työriitaan löytyi sopu.
Sen lisäksi, että uusi työehtosopimus on yleisen linjan mukainen, siinä on panostuksia paikalliseen sopimiseen ja työhyvinvointiin, Aarto iloitsee.
Aarton kukaan sopu löytyi nyt, koska osapuolilla oli aito tahtotila vääntää ratkaisu kasaan hylättyjen sovintoehdotusten ja neuvottelutuloksen jälkeen.
Uusi sopimus sisältää laajan hankkeen, jolla tuetaan kuljettajien työhyvinvointia sekä työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista. Työantajapuolen mukaan hanke mahdollistaa myös tehokkaan työvuorosuunnittelun. Lisäksi hanke pitää sisällään laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet työehtosopimuksen työaikamääräyksistä.
– Osana työhyvinvointihanketta tulevaisuudessa voidaan sopia paikallisesti viikkolevon pituudesta tietyissä puitteissa. Tämä oli se hankalin kiistakysymys näissä neuvotteluissa, Aarto kertoo.
Veturinkuljettajien lakko alkoi maanantaina 20. maaliskuuta, ja se pysäytti lähes kaiken junaliikenteen koko maassa.
Päivitetty 13.35 Tero Palomäen kommentit ja 16.03 Tuomas Aarton kommentit
Voit keskustella aiheesta perjantaihin kello 23 asti.