Ensimmäiset junat lähtivät varhain perjantaiaamuna liikkeelle, kun veturinkuljettajien työkiistaan saatiin sopu eilen torstaina.
Kaukoliikenteessä ensimmäinen vuoro lähti liikkeelle kello 3.40 perjantaiaamuna Kajaanista Helsinkiin.
VR:n mukaan junaliikenteessä saattaa olla vielä tänään perjantaina joitakin poikkeusaikatauluja sekä puutteita ravintolavaunujen tarjonnassa. Tilanteen odotetaan normalisoituvan huomiseen lauantaihin mennessä.
Kävimme tapaamassa aamun junaliikenteeseen suuntaavia eri puolella Suomea.
Helsingin päärautatieasemalla kannatetaan veturinkuljettajien vaatimuksia
Helsingin rautatieasemalla junaa odotti Sirpa Korpikaija, jonka elämää lakko ei ehtinyt haitata. Hänellä kävi tuuri, koska nyt lakon päätyttyä hän pääsee matkustamaan Pohjanmaalle.
– Kyllä eiliseen asti jännitti, joutuuko perumaan, hän sanoo naurahtaen.
Bussilla matka kestäisi yli seitsemän tuntia, joten juna on Korpikaijalle vaihtoehtona mieluisampi.
Jukka Hanhineva ja Marita Hanhineva olivat lähdössä junalla Helsingistä Seinäjoelle. Lähtö piti olla jo eilen torstaina, mutta lakon pitkittyminen aiheutti yhden lisäyön Helsingissä.
– Eilen lensimme Sveitsistä tänne ja kaikki oli vielä auki. Oli todella stressaavaa, Jukka Hanhineva sanoo.
Junaa odottava Matti Mäkeläinen jännitti, pääseekö perjantaiaamuna Tampereelle opiskelemaan.
– Bussilla olisi tehnyt hieman tiukkaa ehtiä.
Jarno Puikko käy armeijaa Santahaminan kaartinjääkärirykmentissä ja kulkee Kokkolan ja Helsingin väliä aktiivisesti. Bussilla matka kestäisi yhdeksän tuntia, junalla vain neljä.
– Lakolla oli aika paljon vaikutuksia, koska kaikki liikkumiseni perustuu junan käyttämiseen.
Tampereella ollaan helpottuneita
Kokkolalainen Marianne Ström oli lähdössä 12-vuotiaan kissansa Kisun kanssa Tampereelta takaisin Kokkolaan.
Hän kertoi jännittäneensä, miten veturinkuljettajien lakon kanssa käy, sillä kotona pitää olla viimeistään sunnuntaina.
– Oli suuri helpotus, kun lakko päättyi. Linja-autolla matka olisi kestänyt yli kuusi tuntia, eikä kissaa saa ottaa mukaan linja-autoon. Mitä minä sitten olisin tehnyt, sanoo Ström.
Kahdeksan jälkeen aamulla Tampereen rautatieasemalla istui reilut kymmenen ihmistä odottamassa junan lähtemistä.
Turkulainen Veikko Valtonen oli tulossa Rovaniemeltä ja matkalla takaisin Turkuun. Hänen matkasuunnitelmiinsa lakko vaikutti.
– Olisin tullut yöjunalla Rovaniemeltä suoraan Turkuun. Nyt tulin alkumatkan bussilla ja Jyväskylässä hyppäsin junaan ja jatkoin sillä Tampereelle.
Hän kertoi matkustavansa junalla aina kun se on mahdollista. Reissuja kertyy muutamia kuukaudessa.
Laura Lampinen on lähdössä perjantaiaamuna Tampereelta Kemiin.
Veturinkuljettajien lakon vuoksi häneltä peruuntui työmatka Göteborgiin, johon hänen olisi pitänyt mennä kokoukseen.
– Tosi mielelläni olisin mennyt Ruotsiin, onhan se korona-ajan jälkeen mukavampi olla livenä paikalla, mutta onnistui etänäkin.
Lampinen kertoo matkustavansa junalla useamman kerran kuukaudessa.
Veturinkuljettajien lakko näkyi myös Tampereen rautatieasemalla toimivissa kahviloissa.
Brander-kahvilan esimies Anne Hakala kertoo, että tuntui kuin korona-aika olisi tullut takaisin.
– Henkisesti oli todella raskas viikko. Olin jo, että ei taasko tämä alkaa. Ihan koronaolo tuli, kertoo Anne Hakala.
Perjantaiaamuna kauppa alkoi kuitenkin jälleen käydä lähes normaalisti.
– Eiköhän lauantaina ole jo normaalia kiirettä, arvioi Hakala.
Kuhinaa Kotkan rautatieasemalla
Kotkan asemalla oli perjantaiaamuna vähän ennen seitsemää kymmenkunta ihmistä odottamassa junaa.
Arja Ahokas seisoi asemalla parin matkalaukun ja suksipussin kanssa. Hänen oli tarkoitus lähteä Ylläkselle hiihtämään jo torstaina, mutta lakon takia reissu siirtyi perjantaille. Hän oli iloinen, että matka siirtyi vain vuorokaudella.
Toni Mänttäri oli lähdössä viikonlopuksi Tahkolle ja oli tyytyväinen siitä, että junat kulkevat taas. Muuten hänen olisi pitänyt ajaa sinne itse autolla.
Maija Mikkelä oli puolestaan lähdössä töihin Kouvolaan. Hän kulkee matkat yleensä junalla. Nyt lakon aikana hänen piti tehdä etätöitä Kotkasta käsin.
– Olen todella iloinen, että lakko on ohi.