Hyppää sisältöön

EU ja Saksa pääsivät sopuun bensa-autojen kieltämisestä – Saksa haluaa, että synteettisten polttoaineiden käyttö on mahdollista

Saksa on kyseenalaistanut EU:n ehdotusta polttomoottoriautojen kieltämisestä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

EU:s klimatförhandlare Frans Timmermans
Frans Zimmerman ilmastokokouksessa Egyptissä 15. marraskuuta. Kuva: Dominika Zarzycka/NurPhoto/Shutterstock/All Over Press
Elsa Osipova,
Riikka Kajander
Avaa Yle-sovelluksessa

Euroopan unioni on päässyt sopuun Saksan kanssa polttomoottoriautoja koskevasta kiellosta.

Asiasta kertoo Euroopan komission varapresidentti Frans Timmermans Twitterissään.

Saksa on kyseenalaistanut EU:n ehdotusta polttomoottoriautojen kieltämisestä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Myös Puola, Italia ja Bulgaria ovat kritisoineet EU:n ehdotusta.

Saksan liberaalidemokraattinen hallituspuolue FDP on ehdottanut, että polttomoottoriautoja saisi edelleen valmistaa myös vuoden 2035 jälkeen, jos niissä käytetään synteettisiä ja päästöttömiä polttoaineita.

EU kaavaileekin, että vuoden 2035 jälkeen myytävät uudet autot toimisivat sähköllä tai vedyllä. Synteettinen polttoaine valmistetaan teollisesti.

Saksalaislehti Spiegelin tietojen mukaan liittokansleri Olaf Scholz oli alun perin päässyt sopimukseen Ranskan pääministerin Emmanuel Macronin kanssa.

Saksan liikenneministeri Volker Wissing onnistui vakuuttamaan myös Ruotsin hallituksen, Spiegel kertoo. EU:n komissiolla ei siis ollut muuta vaihtoehtoa kuin suostua Saksan ehdotukseen.

Käytännössä Saksan ja EU:n sopu tarkoittaa sitä, että EU pääsee nyt edistämään autokannan sähköistämishankettaan.

Ajoneuvojen sähköistäminen on osa EU:n kunnianhimoista ilmastotavoitetta.

Tieliikenteen päästöt kasvavat EU:ssa, muista sektoreista poiketen.

Autoilun tulevaisuus herättää kiivasta keskustelua Saksassa. Berliinissä kiistaa on herättänyt suunnitelma jatkaa moottoritietä suositun asuinalueen läpi.

Kirjeenvaihtaja Suvi Turtaisen raportti moottoritiekiistasta Berliinissä. Kuvaus ja leikkaus: Gregor Theus

Lähde: AFP

25.3. klo 14.00 Korjattu. Ingressissä mainittiin aiemmin virheellisesti, että Saksa olisi muuttanut kantaansa. Todellisuudessa EU taipui Saksan kantaan.

Muokattu kello 15.40: Lisätty Spiegelin tietoja ja Wissingin tviitti.

Kello 17.40 tarkennettu, että polttomoottoriautoja saisi edelleen valmistaa myös vuoden 2035 jälkeen.

Suosittelemme sinulle