Länsimetron toisen osuuden rakentaminen alittaa budjetin noin sadalla miljoonalla eurolla, kertoo Länsimetro Oy.
Nyt uuden metro-osuuden loppukustannukseksi ennustetaan noin miljardi euroa. Iso syy budjetin alitukselle on se, että länsimetron ensimmäisestä vaiheesta saatua oppia voitiin hyödyntää toisen vaiheen rakentamisessa.
– Oli huomattavasti helpompi budjetoida, kun tiesimme etukäteen, mitä vastaava rakentaminen suurin piirtein maksaa, kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.
Talousohjaus auttoi alituksessa
Saksin mukaan toisen osuuden rakennusvaiheessa projektin ja aikataulun hallinta oli jo paremmassa kunnossa, samoin dataan perustuva päätöksenteko.
Isoimmaksi budjetin alitukseen johtaneeksi tekijäksi Saksi nimeää jatkuvan talousohjauksen.
– Tiesimme koko ajan päätöksiä tehdessämme, että miten ne vaikuttavat kustannuksiin. Myös sisäistä viestintää kehitettiin, jotta pystyimme joka päivä reagoimaan ja tekemään oikeita päätöksiä.
Tämän hetkinen inflaatio ja kustannusten nousu eivät ehtineet vaikuttaa länsimetron toisen osan rakentamiseen voimakkaasti. Saksin mukaan hankinnat ja suurin osa rakennustöistä tehtiin suhdannemielessä rauhallisempaan aikaan.
Asemiin on panostettu aiempaa enemmän
Vaikka budjetti alitettiin, länsimetron toisen osuuden metroasemiin voitiin panostaa aiempaa enemmän. Espoon kaupunginvaltuusto päätti vuonna 2018, että metroasemista halutaan entistä vetovoimaisempia, koska ne vaikuttavat koko alueen vetovoimaan pitkälle tulevaisuuteen.
– Vaikka länsimetron ensimmäisen osuuden asemat ovat hienoja, niin toisella osuudella nostimme kunnianhimoa selvästi. Ne ovat todella tyylikkäitä ja kestävät aikaa hyvin, Saksi sanoo.
Toisella osuudella myös panostettiin siihen, että metronkuljettajien ja muiden työntekijöiden tauko- ja wc-tilat ovat riittävän lähellä metrolaitureita.
Saksin mukaan länsimetro-hankkeessa rakennetaan vielä muun muassa pysäköintihalleja ja -alueita metroasemien yhteyteen.
Alkuperäinen kustannusarvio hankkeelle oli yhtiön mukaan noin 800 miljoonaa, mutta arviota päivitettiin vuonna 2018 sen jälkeen, kun länsimetron ensimmäinen osuus oli avattu. Tuolloin kustannusarvio nousi 1,1 miljardiin euroon.
Länsimetron toinen osuus kulkee Espoon Matinkylästä Kivenlahteen. Liikennöinti alkoi viime vuonna 3. joulukuuta.