Vaasan keskiviikkona syttynyt suurpalo teollisuusalueella saatiin sammumaan torstaina aamupäivällä. Kuuma öljy voi yhä aiheuttaa käryä.
Jatkoa selvittelevät pelastuslaitos ja alueen teolliset toimijat. Myös palonsyyntutkinnasta päätetään myöhemmin.
Vahinkoja on vielä liian aikaista arvioida, sanoo Hitachi Energyn toimitusjohtaja Matti Vaattovaara.
– Nyt keskitytään ihmisten hyvinvointiin ja sammutustöihin. Henkilöstö on turvassa, vaikka palo alkoi rajusti, ja se on tietysti tärkein prioriteetti. Vasta myöhemmin voidaan arvioida vahinkoja ja jatkoa, sanoo Vaattovaara.
Pohjanmaan pelastuslaitoksen mukaan aineelliset vahingot ovat joka tapauksessa ”valtavat”, sanoo Ville Isomöttönen.
Henkilöstölle on järjestetty kriisiapua. Esimerkiksi lomautuksia mahdollisen tuotantokatkon vuoksi ei ole Vaattovaaran mukaan mietitty vielä lainkaan.
Yle seurasi tulipaloa keskiviikkona suorissa verkkolähetyksissä. Ensimmäisen lähetyksen tallenteen voit katsoa tästä linkistä, toisen tästä.
Hitachi toimii palaneissa tiloissa, jotka omistaa ABB.
Muualla Strömberg Parkissa ABB:n tuotantoa harjoittavien yksiköiden toiminta on käynnissä. Toimihenkilöitä on kehotettu tekemään etätöitä turvallisuuden ja paloviranomaisten työrauhan varmistamiseksi.
Tehdaspalokunnalle kiitosta
Palo syttyi Hitachin tiloissa, ja vastuuta kantavat sekä omistaja että vuokralainen, sanoo ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen.
Kaikkiaan teollisuusalueen kiinteistö on 55 000 neliön suuruinen, paloalue on Tiitisen arvion mukaan noin 6 000 neliötä.
Palo oli Vaattovaaran mukaan nytkin iso katastrofi, mutta tehdaspalokunnan ja henkilöstön ripeän toiminnan ansiosta se saatiin rajattua kohtuullisesti.
– Erityinen merkitys on palosuunnitelmalla ja -merkinnöillä, jotka olivat apuna sammutustöissä. Paloesteet ja -ovet estivät rakennuksen tuhoutumisen, sanoo puolestaan ABB:n Tiitinen.
Myös pelastuslaitos pitää tehdaspalokunnan roolia korvaamattomana. Sen sijaan noottia saavat ihmiset, jotka eivät kunnioittaneet eristysalueita, sanoo Ville Isomöttönen Pohjanmaan pelastuslaitokselta.
– Letkuissa on kahdeksan barin paine, ja jos jokin venttiili pettää, tai tulee vuoto, niin saattaa tehdä kipeää, sanoo Isomöttönen.