VR on jatkanut keskusteluja Turun seudun kuntien kanssa lähijunaliikenteen aloittamisesta. Keskusteluja on käyty kevään aikana Raision ja Naantalin kaupunkien, sekä Turun ja Toijalan välisen radan varrella olevien kuntien kanssa.
Kuntien kanssa on luonnosteltu mahdollisia aikatauluja ja listattu rataosuuksille tarvittavia parannuksia, jotta lähijunaliikenteen kanssa voitaisiin edetä.
VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo, että lähimpänä lähijunaliikennettä ollaan Raisiossa. Sinne lähijunaliikenne voisi alkaa Turusta nopeastikin, eikä Raisiosta puutu kuin matkustajalaituri.
Varsinaisesta lähijunaliikenteestä ei tässä tapauksessa olisi kyse, vaan yksinkertaisimmillaan Helsingin ja Turun väliset kaukojunat voisivat jatkossa olla Helsinki–Raisio-kaukojunia.
– Sinne menee jo sähköistetty rata. Jos Raisiossa olisi matkustajalaituri, voisimme jatkaa kaukoliikennejunia ostoliikenteenä Turusta Raisioon. Periaatteessa siinä voisi olla vuoroja tunnin välein, pois lukien ne aamun ja illan tunnit, kun Helsingin juna jatkaa Turun satamaan, Hannukainen sanoo.
Raisiosta rata jatkuu Naantaliin, mutta tätä rataosuutta ei ole sähköistetty. Myös Naantalista puuttuu matkustajalaituri.
Lähijunaliikenne on kiinni Väylävirastosta
Matkustajalaitureista ja ratojen peruskorjauksista vastaa Väylävirasto. Raision laiturin rakentaminen tapahtuisi joko kokonaan valtion rahoilla, tai osittain valtion tuella.
Naantalin suuntainen lähijunaliikenne koki takaiskun, kun Väylävirasto kertoi radan peruskorjauksen putoavan mahdollisesti pois ohjelmasta.
Hannukaisen mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että Raision ja Naantalin välistä rataosuutta ei sähköistettäisi, mutta VR on selvittänyt, olisiko Raision matkustajalaiturin rakentaminen kuitenkin yhä mahdollista.
Väylävirasto laatii investointiohjelmaa parhaillaan. Sen on määrä valmistua toukokuussa.
Turku–Toijala-välillä tarve vähintään matkustajalaitureille
Myös Turun ja Toijalan välisen radan kuntien suhtautuminen lähijunaliikenteeseen on Hannukaisen mukaan ollut positiivista. Keskusteluja ei vielä ole käyty siitä, mitä liikenteen ostaminen VR:ltä kunnille maksaisi.
Mukana keskusteluissa ovat olleet Pöytyä, Akaa, Lieto, Aura, Loimaa, Humppila, Urjala, Tampere ja Turku, maakuntaliitot sekä Väylävirasto ja Ely-keskus.
– Nyt on keskusteltu siitä, millainen aikataulu junille olisi radalle mahdollista saada ja millaisia infrainvestointeja se vaatisi, Hannukainen sanoo.
Yksinkertaisimmillaan radan varrelle lisättäisiin matkustajalaitureita ja jatkossa osa Turusta Tampereelle kulkevista junista pysähtyisi myös pienemmillä paikkakunnilla.
Jos lähivuoroja haluttaisiin enemmän, vaatisi se Hannukaisen mukaan radalle noin kymmenen kilometrin matkalle kaksoisraideosuuden Humppilan ja Urjalan välille, jotta junat voivat ohittaa toisensa.
– Ilman tätä kohtaamispaikkojen määrä ei mahdollista tasaista tunnin liikennöintiä molempiin suuntiin järkevällä aikataululla, hän kertoo.