Portugalin MM-ralli oli Kalle Rovanperän juhlaa. Ensimmäinen voitto tällä kaudella nosti suomalaisen MM-sarjan kärkeen ja oli kuskille itselleen suuri helpotus. Hän kruunasi loistavan viikonloppunsa olemalla nopein kilpailun päättäneellä Power Stagella.
Hyundain Dani Sordo hävisi yli 50 sekuntia ja oli toinen. Esapekka Lappi oli toisessa kilpailussa peräkkäin kolmas.
– Olen kaivannut tätä tunnetta. Olemme takaisin. Haluan kiittää Jonnea (kartanlukija Halttunen) ja tiimiä. He ovat koko ajan painaneet hyvin eteenpäin, Rovanperä totesi rallin maalissa.
Portugalin ralli on yksi MM-sarjan haastavimmista. Soratiet ovat todella liukkaita ja erikoiskokeilla nousee tielle paljon todella isojakin kiviä. Rengasrikoilta tai ulosajoilta ei rallissa vältytty tänäkään vuonna.
Rovanperä pystyi olemaan selvästi muita nopeampi, mutta myös säästämään renkaitaan ja ajamaan haastavimmat kohdat tarkasti. Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki pitää nimenomaan Rovanperän varmuuden sekä nopeuden yhdistelmää 22-vuotiaan suomalaisen suurimpana valttikorttina.
– Riskirajalla ajaminen siten, ettei sitä ylitetä. Kallen vauhti ei ole hetkellistä yliyrittämistä, vaan se on hänen perusvauhtinsa, jota hän pystyy kohtuullisen varmasti ajamaan ja tuomaan kaluston ehjänä maaliin, asiantuntija kuvailee Rovanperän vahvuutta.
Lauantain tyrmäysisku oli käsittämätön
Rovanperä ratkaisi lopullisesti Portugalin rallin lauantaina. Hän kasvatti johtonsa päivän aikana kymmenestä sekunnista lähes minuuttiin, ja takoi viidet erikoiskoepohjat. Rovanperä pystyi myös läpi rallin säätelemään renkaiden kulutustaan.
– Näitä on nähty, että ajetaan hetki lujaa ja sitten osuu takakulma johonkin tai menee rengas. Teräviä kiviä ja paikkoja kierretään millintarkoilla siirroilla. Kalle on siinä aivan ilmiömäinen tällä hetkellä, Haapamäki kuvailee.
Haapamäki sanoo, että tämän hetken MM-sarjassa eri kuljettajat pystyvät ajamaan pohja-aikoja ja olemaan nopeita. Taidon ja varmuuden lisäksi Haapamäki muistuttaa, että tuuri näyttelee menestyksessä omaa rooliaan.
– Portugalissa toisesta Toyotasta hajosi laturi, ja kyllähän autoissa samat osat on. Eli totta kai menestyminen vaatii, että onnetar on omalla puolella, hän toteaa.
Hallitseva maailmanmestari itse totesi Kroatian MM-rallin jälkeen, että auton säädöt on saatava parempaan kuntoon ennen rallia, jotta ensimmäisenä ajopäivänä ei hävitä liikaa. Portugalissa Rovanperä oli avauspäivän nopein.
– Kovalla työmoraalilla varmasti tähän kilpailuun valmistauduttiin. On kuitenkin monta muutakin asiaa kuin se, että auto tuntuu hyvältä. On kaluston ja kuljettajan yhteistyön huipentuma, kun ne hyvät säädöt saadaan ulosmitattua autosta, Haapamäki avaa kokonaisuutta.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala oli tyytyväinen suojattinsa dominointiin ja siihen, miten Kalle valmistautui ralliin viime vuotta haastavamman alkukauden jälkeen.
– Hän oli todella voitonnälkäinen ja päättäväinen jo ennen rallia, Latvala suitsutti.
Haapamäen mukaan Rovanperän voitontahdosta saatiin osoitus, kun suomalainen lähti hyökkäämään Power Stagelle, vaikka oli jo käytännössä varmistanut rallin voiton. Moni olisi tyytynyt pelkkään rallin voittoon.
– Jos ennen kautta puhuttiin, miten nälkä riittää, kun mestaruus on saatu. ”Kiinnostaako muut hommat?” Ne puheet voidaan unohtaa, Haapamäki lataa ja kehuu Rovanperän työmoraalia kilpailujen ulkopuolella.
Esapekka Lappi voi haastaa Thierry Neuvillea
Esapekka Lappi oli etenkin perjantaina ja lauantain lyhyemmillä pätkillä vahvassa vauhdissa. Lapin vauhti oli rallin pisimmällä erikoiskokeella kahteen otteeseen hämmentävän vaisua, mikä sai rallikansan epäilemään Hyundain tallimääräystä Thierry Neuvillen hyväksi. Siltä tilanne näytti myös Haapamäen silmiin.
Lapin suoritukseen rallissa asiantuntija oli tyytyväinen. Hänen mukaansa on otettava huomioon, että talli ja auto ovat edelleen Lapille melko uusia, eikä ajokokemusta Hyundain Rally1-autolla ole liikaa.
– Lapille tämä oli hyvä ralli. On aivan napsun päässä, että hän ajaisi rallien voitosta. Voidaan odottaa kovia tuloksia, kun he saavat palaset loksahtamaan ihan kohdilleen, Haapamäki arvioi.
Neuville vaikuttaa olevan Hyundain selvä ykköskuljettaja. Kokenut rallimies uskoo, että Lapilla on mahdollisuus haastaa Neuvillea Hyundain hierarkiassa. Haapamäen mukaan ei tee kuljettajan motivaatiolle hyvää, mikäli hän on tiimikaveriaan nopeampi ja tiimi jarruttelee hänen vauhtiaan.
– Varmasti Hyundailla ajatellaan kokonaiskuvaa ja sitä, millä ilmeellä Lappi jaksaa töitä tehdä, Haapamäki kuvaa.
– Jos toinen on aina nopeampi, ja hänet joudutaan käskemällä ottamaan edestä pois, niin ei se pitkään vetele, asiantuntija lataa.
Mikäli Neuvillen vaikeudet ja laihat pistepotit jatkuvat, on Lapilla mahdollisuus iskeä.
– He katsovat muutaman rallin, mikä on Neuvillen taso on ja onko hän mestaruuskamppailussa mukana vai ei, Haapamäki arvioi.