Cropp, Reserved, House, Mohito, Sinsay. Nämä puolalaiset vaatemerkit ovat viime vuosina tulleet tutuksi suomalaisille, ja puolalainen pikamuoti on vyörynyt muuallekin Eurooppaan.
Edellä mainittujen vaatemerkkien takana on vuonna 1991 perustettu, Gdanskissa päämajaansa pitävä LPP Group, jonka liikevaihto oli viime vuonna yli kolme miljardia euroa.
Muodista onkin tullut Puolassa nopeasti kasvava ja merkittävä teollisuudenala. Sen parissa työskentelee yli 300 000 puolalaista.
Pikamuodin jyrätessä vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt, että Puolassa tehdään muunkinlaista muotia, ja että kertakäyttöideologialle löytyy vaihtoehtoja.
Mäyräkoira-printistä pilvilaukkuihin
Varsovan Frascatin alueella sijaitseva Mokotowska-katu lähiseutuineen ei juurikaan eroa vaikkapa Pariisin trendikkäimmistä alueista.
Mokotowskasta on kasvanut yksi puolalaisen muodin keskittymistä ja sen varrella sijaitsee tyylikkäiden kahviloiden ja ravintoloiden ohella lukuisia muotiliikkeitä, joista löytyy tarjontaa monenlaiseen makuun.
Useita palkintoja voittaneen muotisuunnittelija Ewelina Juroszekin Catch Me -brändi leikittelee raikkailla väreillä ja viittauksilla eksotiikkaan ja eteläisimpiin kulttuureihin. Hassunhauskan Mr. Sausage -malliston printtinä toimii mäyräkoira. I'll Always Have a Kid In Me -vaatteita ovat inspiroineet Juroszekin omien lasten piirrokset.
Aivan Catch Men vieressä sijaitseva Mako operoi huomattavasti hillitymmällä maaperällä. Se tarjoaa varsin klassiseen tyyliin muotoiltuja nahkalaukkuja sekä yllättäen myös jenkkimallisia buutseja – olisiko tässä uusi trendi?
Makossa painotetaan, että kaikki brändin laukut tehdään alusta loppuun asti käsityönä Puolassa.
– Isojen muotiliikkeiden vastapainoksi Puolassa on ryhdytty arvostamaan käsityötä ja käsityön jälkeä, Makossa myyjänä työskentelevä Maria Grabowska toteaa.
Grabowskan mukaan puolalainen muoti yleensäkin on viime vuosina monipuolistunut ja mennyt huomattavasti parempaan suuntaan.
– Tähän on tietenkin yhtenä syynä globaali internet ja läntisestä Euroopasta tulevat vaikutteeet. Tästä huolimatta kaikki trendit tulevat Puolaan jonkin verran myöhässä.
– Puolassa on myös melko selvää, että vanhempien ihmisten on paljon vaikeampaa omaksua nykytrendejä kuin teini-ikäisten.
Mokotowskalla sijaitsee myös naistenvaatteisin keskittyvä Bizuu, jolla on useita liikkeitä ympäri Puolaa. Vuosikymmenen toiminnassa olleen Bizuun ovat perustaneet sisarukset Blanka Jordan ja Zuzanna Wachowiak, joiden etunimiinkin brändi viittaa.
Bizuun tarkoituksena on ollut tarjota puolalaisille tavallisuudesta poikkeavaa muotia, ja se on tehnyt yhteistyötä muun muassa Cartoon Network -kanavan ja Bravadon kanssa.
Skydance tekee katumuotia, jossa näkyvät alakulttuurit
Puolassa on myös useita suosittuja vaihtoehtoisia, alakulttuureihin keskittyviä katumuotibrändejä, joista Skydance lienee tunnetuin. Brändi on löydetty Australiaa ja Yhdysvaltoja myöten, ja sillä on suomalaisiakin asiakkaita.
Skydancen tarina alkoi vuonna 2015, kun vasta 16-vuotias Gabriela Borucka ryhtyi pyörittämään pienimuotoista korukauppaa. Siitä siirryttiin vaatteiden valmistamiseen, ja kuvioihin astui mukaan Boruckan isoäiti, joka auttoi designissa. Tämän jälkeen Skydanceen liittyivät myös Boruckan vanhemmat ja käly – kyseessä on siis varsin perinteinen perheyritys. Borucka itse pitää Skydanceä puolalaisena edelläkävijänä.
– Sanoisin, että Skydance on ensimmäinen puolalainen brändi, joka on ryhtynyt tekemään vaihtoehtomuotia. Minulla on paljon asiakkaita, jotka sanovat, että sinä olet inspiroinut minua luomaan oman vaatebrändini. Tämä on hyvin coolia, Borucka toteaa.
Borucka seuraa tarkkaan etenkin vaihtoehtoisia muotibrändejä. Hänen mukaansa Puola elää juuri nyt muodin suhteen h-hetkeä, eli maa on avautunut erilaisille esteettisille suuntauksille – ja myös hyödyntää niitä.
– Olen huomannut, että uusia vaatemerkkejä syntyy täällä Puolassa valtavalla vauhdilla, ja niistä löytyy todella uniikkia designia, mikä on todella hienoa. Toivon toki, että nämä uudet merkit myös menestyvät.
Kaikki Skydancen vaatteet tehdään Puolassa ja brändi työllistää pieniä paikallisia ompelimoja. Gabriela Borucka kertoo tarkastavansa henkilökohtaisesti kaikkien Skydancen käyttämien kangasmateriaalien kestävyyden.
Maailmaa valloittaneesta puolalaisesta pikamuodista Borucka ei ole kovinkaan innostunut.
– Kyse on Made in China -laadusta. Itse kunkin pitää toki löytää itselleen sopiva vaatebrändi ja tietenkin sellainen brändi, johon on varaa.
Boruckan mukaan pikamuoti toimii, jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
– Olen kuitenkin huomannut omista asiakkaistani, että jos heille vain on mahdollista ostaa eettisesti kestävää muotia, he suuntaavat pienempien puolalaisten vaatemerkkien luokse.
Ekologinen muoti on päivän puheenaihe
Varsovan Frédéric Chopin -museon lähettyvillä sijaitseva Joanna Hawrot Boutique on jo sinällään kuin taideteos.
Joanna Hawrot on Puolassa useaan otteeseen palkittu muotisuunnitelija, joka tekee yhteistyötä myös muiden suunnittelijoiden kanssa. Uusista mallistoista löytyy runsaasti itämaisia vaikutteita ja yhtenä inspiraationlähteenä on ollut kimono.
Hawrotin assistentin Damian Konopackin mukaan puolalaisen muodin levittäytymiselle maan rajojen ulkopuolelle löytyy selkeä syy: eurooppalaisittain Puola ei ole rikas maa.
– Puola ei ole maailman paras paikka, jos haluaa ansaita rahaa muotisuunnittelijana. Eli rehellisesti sanottuna: se että markkinoi itseään ulkomaille tarkoittaa rahaa. Toisaalta taas puolalaiset muotisuunnitelijat ovat nykyisin rohkeampia, itsevarmempia ja avoimempia.
Tällä hetkellä Puolassa keskustellaan – etenkin pikamuodin kohdalla – ekologisuudesta ja etiikasta. Damian Konopackin mielestä tämä onkin puolalaisen muoteollisuuden suuri haaste.
– LPP Group kertoo kierrättävänsä polyesterista valmistettuja vaatteitaan, mutta eihän polyesterin tekeminen polyesteristä ole mitenkään ekologista, etenkin kun kyseessä ovat tuollaiset vaatemäärät.
Konopackin mukaan Puolassa ollaan kylläkin tietoisia ekologisesta muodista, mutta:
– Palaisin taas raha-asioihin. On päivänselvää, että luonnonsilkki on huomattavasti kalliimpaa kuin viskoosi. Siksi viskoosia ostetaan.