Vedyn käytön raskaassa liikenteessä arvioidaan lisääntyvän ensi vuoden aikana Suomessa.
Norjalainen Vireon avaa silloin ensimmäisen vetyjakeluaseman Lietoon Turun seudulle. Sen jälkeen katsotaan jo pohjoiseen.
– Lähdemme ahvasti EU:n ohjaamana varsinkin TEN-liikenneverkkoa pitkin pohjoiseen eli nelostietä vedyttämään, sanoo Vireonin projektijohtaja Petri Luoma.
Ensimmäiset raskaan liikenteen vetyjakeluasemat raskaalle liikenteelle avautuvat Pohjois-Suomeen Oulun seudulla vuonna 2025.
– EU edellyttää vuoteen 2030 mennessä 200 kilometrin välein vetytankkausaseman raskaalle liikenteelle, sanoo Luoma.
Aseman sijaintipaikkakeskustelut ovat vielä kesken. Optimaalinen sijainti asemalle on Oulun eteläpuolella jossakin valtatien 8:n ja Nelostien risteyksen tienoilla.
Samana vuonna on tarkoitus avata vetyasemat myös Tornioon ja Pelloon.
Myös Rovaniemi, Sodankylä ja Kuusamo ovat yhtiön suunnitelmissa.