Vantaalla kaupunginvaltuusto kokoontuu tänä iltana päättämään ratikan rakentamisesta.
Raitiovaunuyhteyttä koskeva hankesuunnitelma ja sen rakentamista koskeva suunnitelma hyväksyttiin kaupunginhallituksessa aiemmin toukokuussa. Ratikka jakaa kuitenkin päättäjien näkemyksiä ja äänestystulos linjan puolesta ratkesi äänin 9–6.
Ratikan toteutuminen ratkeaa siis tänään maanantaina, kun asiasta päättää Vantaan kaupunginvaltuusto.
Länsivantaalainen Seija Hynynen on seurannut tilannetta ja siitä käytyä keskustelua.
– Aika kallis ratkaisu se on minun mielestäni. Olen sen verran vanha ihminen, etten ehdi siitä oikein nauttimaankaan, hän sanoo.
Hynynen kertoo liikkuvansa enimmäkseen junalla. Sen lisäksi hän liikkuu toisinaan bussilla ja autolla.
Jatta Hynynen puolestaan kertoo, ettei ole seurannut projektin etenemistä juurikaan, sillä hän kokee, ettei sen valmistuminen koskettaisi häntä länsivantaalaisena.
– Se on tulossa enemmän tuonne idän puolelle, joten en sitä itse tule tarvitsemaan. Mutta raiteilla kulkeva joukkoliikenne on parempi kuin bussit.
Hynynen jatkaa sanoen, että raitiolinjojen heikkous on se, ettei niiden aikatauluissa voida joustaa samoin kuin bussien kohdalla.
Vantaalainen Tuomo Jutila sanoo, että hän käy kauppakeskus Jumbossa autolla ja aikoo tehdä niin jatkossakin.
– En usko, että tulisi käyttöä [ratikalle]. Tulen tänne omalla autolla.
Vantaalla raitiolinjan rakentamista ovat vastustaneet ainakin perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja keskusta. Hanketta kannattavat SDP, vasemmisto sekä vihreät. Kaupunginhallituksessa kokoomuksen äänet jakautuivat.
Ilona Ilmakunnas-Holmberg oli maanantaina Jumbossa kolmen kuukauden ikäisen vauvansa Vilman kanssa.
Ilmakunnas-Holmberg suhtautuu positiivisesti Vantaan ratikkahankkeeseen. Hän arvioi, että raitiovaunu on hyvä tapa matkustaa lasten kanssa.
– Varmaan vaikuttaa asuntojen arvoon. Olemme juuri ostaneet uuden asunnon. Tulevaisuudessa, kun lapsi kasvaa, on hyvä, että on vaihtoehtoja julkisessa liikenteessä.
Mahdollisen tulevan ratikkareitin varrella asuva Anne Hannikainen kertoo olleensa tyytyväinen jo tarjolla olleisiin bussiyhteyksiin.
– Se tulee, kun tulee. Minä en ole sitä niin kovasti kaivannut, hän toteaa.
Hannikainen sanoo, että kokee Aviapoliksen juna-aseman olevan levoton ja sen takia ratikkalinjan tulo huolettaa.
– Vähän pelkään, että Aviapoliksen suunnalta alkaa tulla porukkaa.
Hinta-arvio yli 600 miljoonaa
Alustavan arvion mukaan raitiolinjan rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna ja liikennöinti vuonna 2028. Pituutta reitillä olisi noin 19 kilometriä.
Vantaan kaupungin mukaan vuonna 2050 linjan varrella asuisi 124 000 vantaalaista ja sijaitsisi 83 000 työpaikkaa.
Raitiotiehankkeen hinnaksi arvioitiin maaliskuussa noin 606 miljoonaa euroa, josta Vantaan kaupungin osuus olisi 414 miljoonaa.
Hinta on noussut vuoden 2019 arviosta lähes 57 prosenttia.
Vantaan kaupunginvaltuusto aloittaa kokouksensa illalla kello 18.
Voit keskustella aiheesta tiistaihin 23. toukokuuta kello 23:een asti.