Tietoliikennelaitteen vika haittaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen palveluita edelleen, mutta vain hyvin pienissä määrissä.
– Pahin on jo takanapäin, tärkeimmät tietojärjestelmät, kuten potilastietojärjestelmä, saatiin toimimaan jo sunnuntaina, kertoo Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Teemu Mäkelä.
Myös esimerkiksi Akuutti 24:n odotusajat ovat jo palautuneet normaaleiksi maanantaina aamupäivän aikana.
Mäkelän mukaan toiveissa on, että vika saadaan kokonaan korjattua iltaan mennessä.
Ylihoitaja Pirjo Orre kertoo, että poikkeustilanteesta on kokonaisuudessaan selvitty hyvin.
– Tällaiseen äkilliseen tietojärjestelmäkatkoon liittyneet ohjeistukset ovat olleet hyvin henkilöstön tiedossa ja niiden mukaan on toimittu.
– Jos ja kun jotain yllättävää on ollut, niin potilaan kanssa keskustellen on pystytty hakemaan ratkaisut, ja niiltä osin potilashoito on sujunut täällä aivan normaalisti, Orre kuvaa.