Itärajan pilottiaidan valmistuminen viivästyy noin kuukaudella.
Rajavartiolaitos rakennuttaa Imatran Pelkolaan kolmen kilometrin pituista testiaitaa, jonka avulla testataan esteaidan toimivuutta.
Rajavartiolaitos kertoi mediatilaisuudessa tiistaiaamuna, että testiaita valmistuu näillä näkymin heinäkuun lopussa. Operatiiviseen käyttöön aita on määrä ottaa elokuun alussa.
– Tällä hetkellä tien pohja on valmis ja siihen tulee vielä pintakerros. Aidan perustukset alkavat olla lähes sataprosenttisesti valmiit, ja aitaverkkoja ja -tolppia on lähes kokonaisuudessaan pystyssä. Lieriöeste on vielä laittamatta aidan päälle ja tekninen valvonta rakentamatta, hankepäällikkö Ismo Kurki kertoo.
Testiaita piti alkuperäisen suunnitelman mukaan saada valmiiksi kesäkuun lopussa. Kurjen mukaan aikataulu oli tiukka useammastakin syystä.
– Halusimme, että aita valmistuu mahdollisimman nopeasti, jotta saamme kokemuksia tulevaa varten. Halusimme myös löytää pullonkaulat, joita hankintaprosessissa, materiaalitoimituksissa ja itse rakentamisessa on, Kurki kertoo.
Eduskunta myönsi viime vuonna esteaidan pilotointiin kuuden miljoonan euron rahoituksen.
Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja Jukka Lukkarin mukaan budjetti on pitänyt ja kustannukset ovat jäämässä alle kuuteen miljoonaan.
Seuraavaksi 70 kilometriä
Kaikkiaan itärajalle on tulossa aitaa 200 kilometrin matkalle pääosin Kaakkois-Suomeen. Sen tarkoituksena on estää hallitsematon rajanylitys sekä hidastaa ja ohjata liikennettä.
Aitaa rakennetaan useammassa vaiheessa, joista seuraava on noin 70 kilometrin pituinen osuus rajanylityspaikkojen läheisyyteen.
Työt alkavat suunnitelman mukaan Lapista Sallan rajanylityspaikan tuntumasta ensi syksynä.
Ponttoonit testiin
Sallassa testataan suoalueiden ylityksiin suunniteltua betoniponttoonitietä. Tähän liittyvät kilpailutukset ovat Ismo Kurjen mukaan parhaillaan käynnissä.
– Olemme juuri lähettäneet maanomistajille lausuntopyynnöt siitä, että olemme suunnitelleet aitaa. Elo-marraskuussa on tarkoitus tehdä rakentaminen, Kurki kertoo.
Muilla rajanylityspaikkojen lähialueilla Rajavartiosto pyrkii kuulemaan maanomistajia tänä vuonna. Aitaosuuksia tulee Kaakkois-Suomen ja Lapin lisäksi myös Pohjois-Karjalaan ja Pohjois-Pohjanmaalle.
Puiden kaataminen ja tien rakentaminen alkaisivat alkuvuodesta 2024 ja varsinaiset rakennustyöt lumien sulamisen jälkeen. Koko 70 kilometrin osuus voisi Kurjen arvion mukaan valmistua kesällä 2025.
– Siitä noin 50 kilometriä tulee tänne Kaakkois-Suomeen, ja pohjoisemmas tulee lyhyempiä aitapätkiä, Kurki kertoo.
Aidan keveys hämmensi
Toukokuun alkupuolella Kaakkois-Suomen rajavartiosto julkaisi aitatyömaalta kuvia, jotka herättivät hämmennystä sosiaalisessa mediassa. Twitter-kommentoijien mielestä aita näytti heppoiselta ja muistutti jopa koirapuiston aitaa.
Rajavartiosto vastasi kritiikkiin muistuttamalla, että kuvissa näkyy keskeneräinen aita ja totesi, ettei kuva anna oikeaa kuvaa aidan kaikista ominaisuuksista.
Voit katsoa jutun keskeisen sisällön myös alla olevalta toimittaja Sara Salmen minuutin videolta:
Tämä on päivittyvä artikkeli, jota täydennettiin aamupäivällä useita kertoja. Jukka Lukkarin budjettikommentti ja audioupotus on lisätty 30.5. kello 13.58, video kello 15.33.