Lentokonebongari tarvitsee kärsivällisyyttä ja lämmintä vaatetta. Kentällä tuulee aina.
Suomen ensimmäistä kertaa Naton täysjäsenenä isännöimä, Euroopan suurimpiin kuuluva ilmasotaharjoitus sai myös yleisön liikkeelle.
Pelkästään Tampere-Pirkkalan lentoaseman terminaalien liepeille oli saapunut kymmeniä bongareita kameroiden kanssa. Kaukaisin tiettävästi Englannista.
Kuvattavaa riittää, sillä Arctic Challenge Exercise 23 -harjoituksessa on mukana noin 150 ilma-alusta.
Valkeakoskelta kameran kanssa aidan viereen päivystämään oli tullut Kimmo Mäkiselkä. Hän kertoi olleensa jo useampana päivänä hävittäjien perässä.
– Joka päivä on ollut vähän erilaista keliä ja erilaista paikkaa, mutta hyviä kuvia on saatu.
Tommi Tapio oli saapunut kentälle Ylöjärveltä. Hän innostui lähtemään paikalle, kun hävittäjät olivat aamulla lentäneet miehen oman talon yli.
– Ajattelin, että josko täältä näkisi vähän lähempää. Ihan mielenkiinnosta lajiin lähdin vilkaisemaan.
Haastatteluhetkellä bongattuna oli vasta yksi kuljetuskone.
Bongari ei pärjää ilman apuvälineitä
Sekä Kimmo Mäkiselän ja Tommi Tapion varustukseen kuului luonnollisesti kunnollinen kamera pitkällä teleputkella.
Mäkiselkä oli varustautunut lisäksi lentoskannerilla, jolla kuulee lennonjohdon ja lentokoneiden välisiä keskusteluita ja pysyy paremmin perillä aikatauluista.
Myös tikkaat olivat matkassa.
– Ne on pakko olla, että pääsee aidan yli kuvaamaan, sanoo Kimmo Mäkiselkä.
Ostoslistalle oli tosin jo laitettu, että viisiportaisiin tikkaisiin pitää saada yksi askelma lisää, että aidan yli näkee kunnolla.
Mäkiselällä oli toive lentoaseman suuntaan: mies toivoisi, että bongareille järjestettäisiin korotettuja paikkoja, joista olisi helpompi kuvata. Samalla kuvaajien liikkeitä ja kuvauspaikkoja pystyttäisiin valvomaan paremmin.
– Kenenkään ei tarvitsisi juosta tuolla pitkin pusikoita, kun olisi valmiiksi järjestetty hyvät kuvauspaikat, sanoo Mäkiselkä.
Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman verkkosivuille on kerätty valmiiksi hyviä lentokoneiden bongauspaikkoja.
Lentokonebongarit vinkit
Sekä Kimmo Mäkiselkä että Tommi Tapio pitävät itseään laajasti mielenkiintoisten kohteiden kuvaajina. Kuvaaminen ei rajoitu pelkkiin lentokoneisiin.
Tommi Tapio oli lähtenyt lentoasemalle sillä mielellä, että jos jostakin hävittäjästä saa kuvan, niin se riittää.
Mäkiselän ensimmäinen vinkki aloittelevalle lentokoneiden kuvaajalle on, että aurinko täytyy aina olla selän takana.
– Ensimmäisenä kannattaa ottaa ne varmat kuvat kovilla suljinnopeuksilla, että saa varmasti tarkat ja skarpit kuvat, vinkkaa Mäkiselkä.
Sen jälkeen voi alkaa hakemaan auringonlaskua, tiettyä pilvitaivasta tai tietynlaista sinistä taivasta.
– Ja illalla sitten tarkistetaan mitä on saatu aikaiseksi.