Hyppää sisältöön

Kymmenet lentokonebongarit metsästivät kuvaa hävittäjistä – kokeneimmat tietävät, ettei kentälle ole asiaa ilman tikkaita

Suomen isännöimä Euroopan suurimpiin kuuluva ilmasotaharjoitusta sai yleisön liikkelle. Kaukaisin hävittäjäbongari saapui tiettävästi Englannista.

Kimmo Mäkiselkä oli yksi monista, joka toivoi saavansa kuviinsa hävittäjiä. Mäkiselkä antaa videolla myös vinkit siihen, mitä hävittäjiä kuvatessa tulee huomioida. Video: kuvaus Juha Kokkala / Yle, editointi Sanni Isomäki / Yle.
Pasi Punkari

Lentokonebongari tarvitsee kärsivällisyyttä ja lämmintä vaatetta. Kentällä tuulee aina.

Suomen ensimmäistä kertaa Naton täysjäsenenä isännöimä, Euroopan suurimpiin kuuluva ilmasotaharjoitus sai myös yleisön liikkeelle.

Pelkästään Tampere-Pirkkalan lentoaseman terminaalien liepeille oli saapunut kymmeniä bongareita kameroiden kanssa. Kaukaisin tiettävästi Englannista.

Kuvattavaa riittää, sillä Arctic Challenge Exercise 23 -harjoituksessa on mukana noin 150 ilma-alusta.

Valkeakoskelta kameran kanssa aidan viereen päivystämään oli tullut Kimmo Mäkiselkä. Hän kertoi olleensa jo useampana päivänä hävittäjien perässä.

– Joka päivä on ollut vähän erilaista keliä ja erilaista paikkaa, mutta hyviä kuvia on saatu.

Tommi Tapio oli saapunut kentälle Ylöjärveltä. Hän innostui lähtemään paikalle, kun hävittäjät olivat aamulla lentäneet miehen oman talon yli.

– Ajattelin, että josko täältä näkisi vähän lähempää. Ihan mielenkiinnosta lajiin lähdin vilkaisemaan.

Lentokentän verkkoaidan vieressä seisova Tommi Tapio katsoo kameraan hymyillen.
Tommi Tapion lähti kentälle, kun omalla pihalla kuvausyritykset eivät onnistuneet. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Haastatteluhetkellä bongattuna oli vasta yksi kuljetuskone.

Bongari ei pärjää ilman apuvälineitä

Sekä Kimmo Mäkiselän ja Tommi Tapion varustukseen kuului luonnollisesti kunnollinen kamera pitkällä teleputkella.

Mäkiselkä oli varustautunut lisäksi lentoskannerilla, jolla kuulee lennonjohdon ja lentokoneiden välisiä keskusteluita ja pysyy paremmin perillä aikatauluista.

Myös tikkaat olivat matkassa.

– Ne on pakko olla, että pääsee aidan yli kuvaamaan, sanoo Kimmo Mäkiselkä.

Kimmo Mäkiselkä pitää kädessään isolla putkella varustettua kameraansa.
Kimmo Mäkiselkä kertoo kuvaavansa kaikkea, mikä kiinnostaa. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Ostoslistalle oli tosin jo laitettu, että viisiportaisiin tikkaisiin pitää saada yksi askelma lisää, että aidan yli näkee kunnolla.

Mäkiselällä oli toive lentoaseman suuntaan: mies toivoisi, että bongareille järjestettäisiin korotettuja paikkoja, joista olisi helpompi kuvata. Samalla kuvaajien liikkeitä ja kuvauspaikkoja pystyttäisiin valvomaan paremmin.

– Kenenkään ei tarvitsisi juosta tuolla pitkin pusikoita, kun olisi valmiiksi järjestetty hyvät kuvauspaikat, sanoo Mäkiselkä.

Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman verkkosivuille on kerätty valmiiksi hyviä lentokoneiden bongauspaikkoja.

Lentokonebongarit vinkit

Sekä Kimmo Mäkiselkä että Tommi Tapio pitävät itseään laajasti mielenkiintoisten kohteiden kuvaajina. Kuvaaminen ei rajoitu pelkkiin lentokoneisiin.

Tommi Tapio oli lähtenyt lentoasemalle sillä mielellä, että jos jostakin hävittäjästä saa kuvan, niin se riittää.

Lentokentän verkkoaidan Tommi Tapio ottaa kuvia kamerallaan.
Tommi Tapio kertoo olevansa harrastekuvaaja ja kuvaavansa omaksi ilokseen. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Mäkiselän ensimmäinen vinkki aloittelevalle lentokoneiden kuvaajalle on, että aurinko täytyy aina olla selän takana.

– Ensimmäisenä kannattaa ottaa ne varmat kuvat kovilla suljinnopeuksilla, että saa varmasti tarkat ja skarpit kuvat, vinkkaa Mäkiselkä.

Sen jälkeen voi alkaa hakemaan auringonlaskua, tiettyä pilvitaivasta tai tietynlaista sinistä taivasta.

– Ja illalla sitten tarkistetaan mitä on saatu aikaiseksi.

Suosittelemme sinulle