Hankasalmen Halttulassa rallin paluuta on odotettu pitkään. Viimeksi MM-rallin merkeissä siellä on ajettu vuonna 1995, tosin eri reittiä kuin tänä vuonna. Nykykuskeista kukaan ei ole siellä MM-pisteistä ajanut.
Mikko Laitisen kotitila on paikassa, jossa sijaitsee tänä vuonna erikoiskokeen lähtö. Hän muistaa hyvin 90-luvun rallihuuman kylillä.
– Silloin kun olin pikkupoika, ajoivat viimeksi tästä ohi. Kovasti seurattiin ja nimikirjoituksia kerättiin. Mukava kun nyt omat lapset pääsevät katsomaan ja rallihuumaan käsiksi, Laitinen myhäilee.
Mittaa Halttulan erikoiskokeella on reilut yhdeksän kilometriä.
– Se on aika mutkikas vanha kylätie, varmasti tilanteita tulee, Laitinen kertoo.
Rallin reitti muuttuu vuosittain. Pitkään mukana olleen, lähellä sijaitsevan Ruuhimäen poisjäänti oli yksi asia, joka mahdollisti Halttulan mukaan ottamisen reitille.
– Halttula on moderni erikoiskoe moderneille autoille. Kuljettajille on tarjolla monenlaista tiestöä. Lisäksi yleisön on sinne helppo päästä. Siellä on paljon peltoaukeita, joten sinne saadaan hyvät katselualueet ja palvelut, summaa Suomen MM-rallin, eli Secto Rally Finlandin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.
Myhinpään odotettu paluu
Myös Myhinpäässä Rautalammilla odotetaan tämän kesän rallia. Viimeksi siellä on ajettu vuonna 2015. Myhinpää on monen ralli-ihmisen suosikki, eikä syyttä.
Jukka Matilainen on asunut Myhinpäässä lähes koko elämänsä, joten erikoiskokeen tie on hänelle tuttu. Onpa hän siellä ralliakin ajanut Suonenjoki Rallissa.
– Vaativa. Siellä on muutamat mutkat, jotka ovat haastavia. Kyllä siitä myös nauttii, Matilainen kuvailee.
Apulaiskilpailunjohtaja Nuutisen mukaan Myhinpää on kiistatta yksi maailman parhaista erikoiskokeista.
– Harvoin olen sellaisessa pöydässä istunut, missä Myhinpäätä ei olisi reitille toivottu. Se on kuin vuoristorata keskellä maalaisidylliä.
Nuutinen kertoo, että reitin rakentuminen on monen asian summa. Kymmenien ellei satojen. Tänä vuonna yksi suuri mahdollistaja Myhinpään mukanaoloon on Halttulan erikoiskoe.
– Myhinpää on melko kaukana. Halttula avasi mahdollisuuden Myhinpäälle, koska ne ovat järkevän matkan päässä toisistaan. Näin saadaan kilpailun aikataulu ja rytmitys järkeväksi, Nuutinen sanoo.
Vaikka Myhinpäätä vuolaasti ylistetään, on siinä rallijärjestäjän ja katsojien osalta omat haasteensa.
– Sinne tulee varsin vähän läpiajoteitä, joten katsojat voivat joutua kävelemään pitkiäkin matkoja päästäkseen erikoiskokeen varteen, Nuutinen summaa.
Suomen MM-ralli ajetaan 3.-6.8.2023. Ylen Ralliradio seuraa tapahtumat suorana alusta loppuun asti.
Oletko ollut tai aiotko mennä katsomaan Suomen MM-rallia paikan päälle? Voit keskustella aiheesta 9.6. klo 23.00 saakka.