Hyppää sisältöön

Kalle Rovanperän sopimusneuvottelut ratkeavat lähiaikoina – manageri näkee yhteyden suomalaiseen rallilegendaan

Kuljettajan sopimusneuvotteluissa on kyse kuljettajan palkkiosta, oikeuksista ja velvollisuuksista. Rovanperän sopimukseen vaikuttaa myös kuljettajalle rakas drifting-harrastus.

Kalle Rovanperä kuvassa
Kalle Rovanperän ensi kauden osoite selviää kuljettajan managerin mukaan lähiaikoina. Kuva: NurPhoto via Getty Images
Henri Kaukonen,
Samu Saatsi

Rallin hallitsevan maailmanmestarin Kalle Rovanperän sopimus Toyotan kanssa päättyy kuluvaan kauteen.

Rovanperän manageri Timo Jouhki on vahvistanut suojattinsa neuvottelevan tulevan kauden sopimuksesta. Jouhki ei kuitenkaan kerro yksityiskohtaisesti, mitkä tallit ovat olleet Rovanperän kanssa neuvotteluissa.

Henkilökohtaiset tekijät painavat

Perinteisesti kuljettajien sopimusneuvotteluissa painavat sopimuskauden pituus ja taloudelliset tekijät sekä kuljettajan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin tallin sisällä. Rovanperän tapauksessa neuvotteluissa painavat myös esimerkiksi hänen henkilökohtaisten yhteistyökumppanien näkyvyys sekä suomalaiskuskin mahdollisuudet tehdä asioita rallin ulkopuolella, kuten harrastaa driftausta.

Jouhkin mukaan Rovanperän asema kuljettajamarkkinoilla on kaikilla osapuolilla tiedossa.

– Kallella on hyvin samanlainen asema kuin Tommi Mäkisellä aikanaan Mitsubishillä.

Mäkinen oli maailmanmestari, kun seuraavaa sopimusta neuvoteltiin.

Kalle Rovanperä hymyilee palkintokorokkeella.
Hallitsevan maailmanmestarin asema kuljettajamarkkinoilla on Rovanperän managerin mukaan kaikilla tiedossa. Kuva: AFP / Lehtikuva

Jouhki ei usko, että Rovanperän sopimuksesta joudutaan käymään pitkiä neuvotteluita.

– Uskoisin, että asiat saadaan selviksi lähiaikoina. Toinen asia on, milloin sopimus saadaan allekirjoitettua ja julkaistua.

Timo Jouhki kommentoi suojattinsa sopimusneuvotteluita

Kyse kuljettajan palkkiosta, oikeuksista ja velvollisuuksista

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildhin mukaan menestyvien kuljettajien markkina-arvo mitataan sopimuspöydässä.

– Kyse on kaupankäynnistä ja kuljettajan kannalta uran rakentamisesta, mutta myös siitä, missä kuljettajalla on hyvä olla.

Mestarikuljettajan kanssa neuvotellessa tallit hakevat varmaa suorittajaa.

– Etenkin japanilaiset tallit ovat tarkkoja siitä, että kuljettaja on kasvaneista palkkioista huolimatta motivoitunut.

Ylen F1-asiantuntija Jukka Mildh
Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh on työskennellyt aikanaan muun muassa Nico Rosbergin managerina. Kuva: Yle / Samu Lehtonen

Samaan aikaan kulisseista kantautuvilla huhuilla pyritään Mildhin mukaan vaikuttamaan kuljettajan markkina-arvoon ja parantamaan neuvotteluasemia.

Taloudellisten tekijöiden lisäksi kyse on myös neuvottelevan kuljettajan asemasta suhteessa tallin muihin kuljettajiin. Yleensä neuvottelupöydällä on myös se, kuinka monta päivää kuljettaja on tallin sponsoreiden käytettävissä.

– Ne asiat ovat tärkeässä roolissa. Jokainen ylimääräinen hyppäys toiseen maahan kuvauksia varten kuluttaa kuljettajan energiaa.

Suosittelemme