Rallin hallitsevan maailmanmestarin Kalle Rovanperän sopimus Toyotan kanssa päättyy kuluvaan kauteen.
Rovanperän manageri Timo Jouhki on vahvistanut suojattinsa neuvottelevan tulevan kauden sopimuksesta. Jouhki ei kuitenkaan kerro yksityiskohtaisesti, mitkä tallit ovat olleet Rovanperän kanssa neuvotteluissa.
Henkilökohtaiset tekijät painavat
Perinteisesti kuljettajien sopimusneuvotteluissa painavat sopimuskauden pituus ja taloudelliset tekijät sekä kuljettajan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin tallin sisällä. Rovanperän tapauksessa neuvotteluissa painavat myös esimerkiksi hänen henkilökohtaisten yhteistyökumppanien näkyvyys sekä suomalaiskuskin mahdollisuudet tehdä asioita rallin ulkopuolella, kuten harrastaa driftausta.
Jouhkin mukaan Rovanperän asema kuljettajamarkkinoilla on kaikilla osapuolilla tiedossa.
– Kallella on hyvin samanlainen asema kuin Tommi Mäkisellä aikanaan Mitsubishillä.
Mäkinen oli maailmanmestari, kun seuraavaa sopimusta neuvoteltiin.
Jouhki ei usko, että Rovanperän sopimuksesta joudutaan käymään pitkiä neuvotteluita.
– Uskoisin, että asiat saadaan selviksi lähiaikoina. Toinen asia on, milloin sopimus saadaan allekirjoitettua ja julkaistua.
Kyse kuljettajan palkkiosta, oikeuksista ja velvollisuuksista
Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildhin mukaan menestyvien kuljettajien markkina-arvo mitataan sopimuspöydässä.
– Kyse on kaupankäynnistä ja kuljettajan kannalta uran rakentamisesta, mutta myös siitä, missä kuljettajalla on hyvä olla.
Mestarikuljettajan kanssa neuvotellessa tallit hakevat varmaa suorittajaa.
– Etenkin japanilaiset tallit ovat tarkkoja siitä, että kuljettaja on kasvaneista palkkioista huolimatta motivoitunut.
Samaan aikaan kulisseista kantautuvilla huhuilla pyritään Mildhin mukaan vaikuttamaan kuljettajan markkina-arvoon ja parantamaan neuvotteluasemia.
Taloudellisten tekijöiden lisäksi kyse on myös neuvottelevan kuljettajan asemasta suhteessa tallin muihin kuljettajiin. Yleensä neuvottelupöydällä on myös se, kuinka monta päivää kuljettaja on tallin sponsoreiden käytettävissä.
– Ne asiat ovat tärkeässä roolissa. Jokainen ylimääräinen hyppäys toiseen maahan kuvauksia varten kuluttaa kuljettajan energiaa.