Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi Jyväskylässä huhtikuussa 2022 tapahtuneen lento-onnettomuuden tukinnan.
Onnettomuudessa harrasterakenteisen koneen ohjaaja lähti yksityiselle harjoituslennolle Jyväskylän lentoasemalta Tikkakoskelta.
Muutama minuutti lentoonlähdön jälkeen koneen moottoriin tuli käyntihäiriö ja se pysähtyi.
Ohjaaja joutui tekemään pakkolaskun metsään. Laskuissa kone törmäsi puihin ja ohjaaja menehtyi. Lentokone vaurioitui turmassa korjauskelvottomaksi.
Moottorista ei löytynyt teknistä vikaa
Tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta Onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo nyt, että koneen moottori purettiin ja sen osat tutkittiin perusteellisesti.
Kotirannan mukaan moottorin sammumisen aiheutti todennäköisesti kaasuttimeen tai imuputkistoon kertynyt jää tai kondensoitunut polttoaine, sillä moottorista ei löytynyt sellaista teknistä vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa sammumisen ilmassa ja oikeanlaista polttoainettakin oli riittävästi.
– Lisäksi moottorin imuputkiston rakenne sekä sääolosuhteet olivat jään kertymiselle otolliset, kuvailee Kotiranta tiedotteessa.
Onnettomuuden tutkinnassa havaittiin myös, että suomenkielistä tietoa kaasuttimen jäätymisestä on saatavilla vain vähän.
Lentosäätiedotteet eivät myöskään kerro kaikkia tekijöitä, jotka vaikuttavat kaasuttimen jäätymisriskiin.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kaasuttimen jäätymiseen johtavat olosuhteet voivat yllättää lentäjän, sillä jäätymistä esiintyy kaikkina vuodenaikoina ja laajalla lämpötilan ja ilmankosteuden vaihteluvälillä.
Turvallisuus huomioon myös koneiden rakentamisessa
Otkes painottaa myös, että harrasterakenteisten koneiden turvalliseen rakentamiseen olisi kiinnitettävä huomiota.
Kotirannan mukaan turvallisen ilmailutekniikan yleistietämyksen parantamiseen harrastajapiireissä tulisi panostaa koordinoimalla ja tehostamalla koulutusta.
– Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakentajalle ei nykyisissä ilmailumääräyksissä ole määritelty koulutus- ja kokemusvaatimuksia. Puutteelliset tai virheelliset tiedot tai taidot voivat johtaa vaarallisiin rakenneratkaisuihin tai virheellisiin laiteasennuksiin, Kotiranta arvioi tiedotteessa.