Fintraffic suunnittelee etälennonjohdon käyttöönottoa. Suunnitelmaa perustellaan keinona uudistaa toimintaa ja parantaa palveluiden tehokkuutta. Toiminnan mahdollisesta uudelleenjärjestämisestä johtuvista syistä Fintrafficin lennonvarmistus aloittaa muutosneuvottelut.
Etälennonjohdon eli MROT-hankkeen (Multi Remote Operating Tower) mahdollinen toteuttaminen tarkoittaisi sitä, että seitsemän lentoaseman lennonjohto tehtäisiin etänä. Listalla ovat Suomen toiseksi vilkkaimman lentoaseman Oulun lisäksi Ivalon, Kittilän, Kuusamon, Maarianhaminan, Turun ja Vaasan lentoasemat.
– Ruotsissa järjestelmä toimii luotettavasti ja se osoittaa, että lennonjohto voidaan hoitaa turvallisesti etänä, Fintrafficin lennonvarmistuksen toimitusjohtaja Raine Luojus kertoi aiemmin Ylelle.
Käyttöönotto voisi tapahtua vuosina 2025–2027. Luojuksen mukaan todennäköisin paikka etälennonjohtokeskukselle olisi Vantaa, mutta päätöstä asiasta ei ole vielä tehty. Se tarkoittaisi, että neuvottelun piirissä olevat seitsemän lennonjohtotornia jäisivät tyhjiksi.
”Muutos olisi henkilöstön kannalta iso”
Luojus ei vielä halua kertoa, kuinka isoa joukkoa muutosneuvottelut kaikkinensa koskevat. Esimerkiksi Oulun lennonjohdossa työskentelee noin kymmenen henkilöä.
– Muutos olisi henkilöstön kannalta iso. Heille tarjottaisiin työtä etälennonjohtokeskuksesta Vantaalta, hän arvioi.
Ensin muutosneuvotteluissa tehdään päätös siitä, hankitaanko etälennonjohtojärjestelmä vai päädytäänkö muuhun ratkaisuun. Mikäli järjestelmä päätetään hankkia, ovat edessä uudet muutosneuvottelut henkilökunnan tilanteesta.
Kustannustehokkuuden nähdään toteutuvan esimerkiksi siinä, että etälennonjohtoa voitaisiin tarjota joustavasti silloin, kun sille on kysyntää. Samoin huoltovarmuus paranisi ja esimerkiksi kiireiset elin- ja sairaskuljetukset eivät olisi riippuvaisia lentoasemien lennonjohtojen aukioloajoista.
– Lennonvarmistustyön digitalisoituessa etälennonjohtaminen olisi luonteva askel lentoliikenteen kehittämisessä. Olemme käyneet markkinapuheenvuoroja eri laitetoimittajien kanssa ja tutustuneet erilaisiin ratkaisuihin. Suunnittelemaamme konseptia tukevia laitteita on jo markkinoilla, Luojus sanoo.