Hyppää sisältöön

Kuljetusalan järjestöltä voimakas viesti Säätytalolle: Autotiet rapistuvat käsiin

Resursseja on lisättävä niin perustienpitoon kuin tiestön kehittämiseenkin, toteaa kuljetusalan etujärjestö SKAL.

SKAL ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto kuvattuna kulttuuritalo Korundissa.
SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehdon mukaan tiestön huono kunto vaatisi lisää valvontaa. Kuva: Sarita Piipponen / Yle
Sarita Piipponen

Kuljetusyrittäjien etujärjestön SKALin sanoma päättäjille on selvä: Suomen on korkea aika panostaa tiestön kuntoon.

SKALin liittokokous toteaa julkilausumassaan, että tieverkon vahvistaminen on Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn vahvistamista.

SKALin puheenjohtajan Jani Ylälehdon mukaan isollakin tiellä liikenne voi katketa, kun teiden hoito epäonnistuu.

– Suomi on pitkä maa, joten olisi todella tärkeää, että tie on aina liikennöitävässä kunnossa.

Yleisellä tasolla tämä voi aiheuttaa viivästyksiä, kustannusten nousua ja kuljetusten pysähtymistä.

Tiestön huono kunto lisää päästöjä

Viime talvena SKALin Pohjois-Suomen puheenjohtajan Raimo Pohjasen neljä omaa autoa seisoi seisoi valtaväylällä nelostiellä kun keli oli liian liukas.

– Asiakkaat ihmettelevät, miksi tavaroita ei kuljeteta aikataulussa.

– Meiltä on lopettanut yksi kuljettaja, joka stressaantui siitä, että hänen täytyi pelätä tien päällä, kun ei ollut tietoa siitä, missä kunnossa tiet ovat.

Kuljettajapulaakin on Pohjasen mukaan havaittavissa, mutta Pohjois-Suomessa kuljettajien määrää hän arvioi vielä ihan hyväksi.

Kunto vaihtelee vuoden- ja vuorokaudenaikojen välillä

SKALin kuljettajille teettämän kyselyn perusteella teiden kunnossa on talvisin eroja päivällä ja yöllä.

– Liukkauden esto, eli hiekoittaminen ja auraaminen ovat tärkeimmät toimenpiteet talvella, Pohjanen sanoo.

– Elintarvikekuljetuksissa suurin osa liikennöinnistä tapahtuu yöllä, jotta tavarat saadaan kauppoihin. Se on huono juttu, mikäli yöaikainen hoito ei ole kunnossa.

Järjestön puheenjohtajan Jani Ylälehdon mukaan teiden kunnossa ei tulisi olla eroja vuorokauden ajasta riippuen.

Suomessa on Ylälehdon mukaan ainakin 9000 kilometriä huonokuntoista tiestöä, jossa on reikiä, reikäpainaumia ja uria.

– Talvella uraista ja reikäistä tietä ei saada aurattua kunnolla ja se jää sohjoiseksi, Ylälehto toteaa.

Pohjasen mukaan kesällä teiden huono kunto näkyy kaluston nopeana kulumisena ja polttoainekulutuksen lisääntymisenä ja kaluston vikaantumisena, kun isolla autolla ei pysty väistämään reikiä.

– Tällä on kymmenien tuhansien litrojen kulutusvaikutus vuodessa sekä sitä kautta hiilidioksidipäästöjen lisääntyminen, Ylälehto toteaa.

SKAL Pohjois-Suomen  puheenjohtaja Raimo Pohjanen kuvattuna kulttuuritalo Korundissa.
SKALin Pohjois-Suomen puheenjohtaja Raimo Pohjanen muistuttaa, että teiden huono kunto voi näkyä myös kuljettajien haluttomuutena tehdä töitä. Kuva: Sarita Piipponen / Yle

Tarvittaisiin ainakin miljardi

Ylälehto arvioi, että teiden kunnostamiseen tarvittaisiin ainakin miljardi euroa rahoitusta. Tämä menisi esimerkiksi korjausvelan poistamiseen sekä tiestön kehittämisinvestointeihin.

Raskaalle liikenteelle olisi SKALin mukaan tärkeää, että vauhti pysyisi tasaisena eikä tarvitse pysähtyä.

SKALin arvion mukaan epätasaisella tiellä on jopa 5 prosentin kulutusta lisäävä vaikutus ja sitä kautta myös päästöjen.

Tieinvestoinnit täytyisi nähdä päästövähennyskeinona.

– Se tuo kyllä takaisin sen rahan, mitä sinne käytetään.

Suomen tiestö on tärkeä myös puolustuksen kannalta

Hyvä tiestö on myös huoltovarmuustekijä. Pohjasen mukaan erityisesti pohjoisen väylät ovat tärkeitä Suomelle.

On puhuttu esimerkiksi sellaisesta skenaariosta, että Itämeri menisi jostain syystä kiinni, niin tavaroita ei saisi maailmalle, Pohjanen kertoo.

Pohjasen mukaan esimerkiksi valtatie 21 ja 82, missä on kova liikenne ja isot sotaharjoitusalueet, on tärkeä pitää kunnossa.

 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ryn liittokokous Rovaniemellä 10.6.
Tunnelmia kulttuuritalo Korundissa ennen SKALin liittokokousta. Kuva: Sarita Piipponen / Yle

Tarkoitus ottaa kantaa ja päästä julkisuuteen

Huonokuntoinen tiestö aiheuttaa päästöjä, vaurioittaa kuljetuskalustoa sekä rajoittaa kuljetusreittejä.

Ylälehto muistuttaa, että investointi tiestön kuntoon kannattaa nähdä kannattavana.

Ylälehdon mukaan tiestön kunto on yhtä huono ympäri Suomen.

– Ei tarvitse olla kyllä kateellinen kenellekkään, Ylälehto toteaa.

Raskas liikenne tulee lisääntymään Pohjois-Suomen alueella kun Kemissä alkaa toimimaan syksyllä uusi sellutehdas.

– Toivottavasti ääni kuuluisi ja saataisiin asiat kuntoon, Pohjanen toivoo.

Suosittelemme