Turun lentoasemalla on nähtävillä historian siipien havinaa. Ilmailumuseoyhdistyksen entisöimä Caravelle III -matkustajakone sai vakituisen sijoituspaikan lentokenttäalueelta.
Kone erottuu maisemasta. Rungolla on pituutta 30 metriä ja siipien kärkiväli on noin 35 metriä.
Lähes 5 000 talkootyötunnin jälkeen käynnissä on viimeistelyvaihe: yksityiskohtaisempi maalaus ja rungon kiillotus.
Lentämään kone ei enää kykene, vaikka maallikon silmin se näyttäisi olevan pian valmis rullaamaan kiitotielle. Sisätilojen osalta kone on edelleen keskeneräinen.
– Tulevaisuudessa ohjaamo on tarkoitus saada parempaan kuntoon mittaristoa täydentämällä. Matkustamostakin puuttuu kattopaneeleita ja suurin osa penkeistä. Jonkinlainen näyttelytila tänne ehkä sopisi, pohtii Ilmailumuseoyhdistyksen talkoolaisten joukkoon kuuluva Ismo Matinlauri.
Caravelle oli ensimmäinen Finnairin laivaston suihkumatkustajakone. Se tuli käyttöön 1960-luvun alussa. Turkuun päätynyt ilma-alus kuului lentoyhtiö SAS:lle, mutta konetyyppi on sama kuin Suomessa.
– Kun alkuperäisiä Finnairin käytössä olleita koneita ei ollut saatavilla, turvauduimme toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon. Arlandan kentällä löytyi vuonna 1974 viimeiset lentonsa tehnyt Caravelle, jonka ruotsalaiset halusivat lahjoittaa meille. Siitä pyörät lähtivät pyörimään, muistelee Matinlauri.
Vallankumouksellinen 1960-luvun kaunotar
Ilmailumuseoyhdistys rahtasi konevanhuksen viime vuonna kunnostettavaksi Turun Pansiossa sijaitsevaan telakkahalliin. Aktiivisia talkoolaisia hankkeeseen osallistui parikymmentä.
– Kriittisiä vaiheita olivat muun muassa siipien irrottaminen rungosta ja niiden uudelleen kiinnittäminen. Lisäksi jouduimme viileän sään takia odottamaan pitkälle kevääseen ennen kuin koneen maalaus saattoi alkaa. Kädenjälki kyllä tyydyttää, myhäilee Ismo Matinlauri.
Jatkossa Caravelle tervehtii Turun lentoasemalla vierailevia. Kone majailee Siipitien varrella sijaitsevalla myöhemmin aidattavalla alueella.
– Se näyttää ulkoapäin edelleen modernilta ja hyvännäköiseltä lentokoneelta. Nykyaikaiset koneet ovat ehkä vähän kulmikkaampia ja isompia. Caravelle oli 1960-luvulla vallankumouksellinen konetyyppi. Hyvin se on ajan hammasta kestänyt, hehkuttaa Ismo Matinlauri.